Jussi Saramo

Harrastukset: Salibandytuomarointi, kuntapolitiikka
Kotisivu: www.saramo.net

Oma puheenvuoroni

Puheenjohtajien pitää tuntea puolueen aktiivit, kannattajat ja tavoitteet. Vastasin Vasemmistoliiton ohjelmatyöstä ja asiantuntijaverkostojen hyödyntämisestä poliittisena sihteerinä vuosina 2009-2016. Silloin sain kiertää koko maan useaan kertaan tavoiteohjelmien lähetekeskusteluissa ja muissa puolueen tilaisuuksissa. Välillä olin ministerin erityisavustajana, silloinkin vastuullani olivat yhteydet puolueen eri elimiin.

Ensimmäisen varapuheenjohtajan on mielestäni hyvä olla kansanedustaja. Etenkin nyt, kun puheenjohtajamme on ministeri, tarvitsee hän tavallista enemmän päivittäistä tukea työhönsä. Ensimmäisen varapuheenjohtajan pitää olla aina valmis paikkaamaan puheenjohtajaa myös julkisuudessa. Lin osaaminen ja valovoima on puheenjohtajien joukossa omaa luokkaansa, mutta mitä useampia kasvoja ja ääniä puolueella on julkisuudessa, sen parempi. Itse haluaisin erityisesti konkretisoida vasemmiston talouspolitiikkaa. Suomalaiset nimittäin tutkimuksissa kannattavat vasemmistolaista hyvinvointivaltiopolitiikkaa, mutta pitävät oikeiston talouspolitiikkaa uskottavampana. Oman vaihtoehtomme kertomisessa on siis vielä parannettavaa.

Vasemmistoliitto on uudistunut eniten puolueista tällä vuosituhannella. Kehittäminen on nähtävä jatkuvana työnä, ei yksittäisinä projekteina. Nyt kun puolueella, hallitus- ja eduskuntaryhmällä on kaikilla aiempaa paremmat resurssit, on panostettava sekä ulkoiseen että sisäiseen viestintään. Emme saa hyväksyä sitä kaikissa puolueissa tapahtunutta kehitystä, jossa valtaa ja valmistelua siirtyy puolue-elimiltä eduskuntaryhmille, vaan meidän on haettava tähän aikaan parhaiten sopivia keinoja pitää puolue elävänä ja merkityksellisenä kansanliikkeenä.

0 replies