Silvia Modig

Nimi: Silvia Modig
Mihin tehtävään ehdolla: puoluehallituksen jäsen
Syntymävuosi: 1976
Koulutus/Ammatti: europarlamentaarikko, kaupunginvaltuutettu, toimittaja
Kotipaikka: Helsinki
Harrastukset: jalkapallo, kulttuuri eri muodoissa
Kotisivu: www.silviamodig.fi

Oma puheenvuoroni

Vasemmistoliitossa on tällä hetkellä todella hyvä meno, ja monia tärkeitä asioita on kehitetty. Viestintäämme tehdään aiempaan verrattuna aivan uudella otteella, ja muun muassa visuaalisen ilmeen uudistaminen onnistui hienosti. Eduskuntavaaleissa otimme vaalivoiton, eduskuntaryhmämme kasvoi, ja olemme tällä hetkellä hallituksessa, jonka ohjelmaan ja politiikkaan olemme pystyneet jättämään vahvan kädenjälkemme. Se, että emme äänestä tulevalla viikolla puoluekokouksessamme puheenjohtajasta, kertoo, etten ole ainoa, joka on tyytyväinen Li Anderssonin luotsaamaan suuntaan. Sekä Li että tulevat varapuheenjohtajat tarvitsevat työnsä tueksi sitoutuneen ja työtä pelkäämättömän puoluehallituksen. Seuraavalla puoluekokouskaudella on kehitettävä esimerkiksi keinoja jäsenistön vaikutusmahdollisuuksien parantamiseksi ja varmistettava, että teemme vaalivoittoja myös tulevissa vaaleissa – myös eurovaaleissa.

Suurin syy siihen, miksi haluan uusia paikkani puoluehallituksessa liittyykin juuri Eurooppa-politiikkaan. Minä haluan, että seuraavissa eurovaaleissa taistelemme aidosti yhden meppipaikan sijaan kahdesta. Se onnistuu vain, jos vasemmistoliitto on jatkossa Suomen paras Eurooppa-politiikan keskustelija. Se taas onnistuu vain, jos europarlamentaarikon ja puoluejohdon välillä on luonteva, säännöllinen ja aktiivinen keskusteluyhteys.

Ei riitä, että meppi kommentoi esiin nousevia poliittisia kysymyksiä yksin omasta poterostaan. Puoluejohdolla, puolueen jäsenillä ja luottamushenkilöillämme on oltava suora yhteys europarlamentin päätöksenteon ytimessä olevaan poliitikkoon. Tämä onnistuu näkemykseni mukaan parhaiten, jos meppi istuu puoluehallituksessa, jolloin Eurooppa-politiikan tilanteista ja kysymyksistä on mahdollista tehdä yhdessä syvällistä analyysiä. Jos meppi ei ole osa puoluehallitusta, riskinä on, että pestistä muotoutuu oma kotimaan politiikasta irrallinen satelliittinsa. Koska työni sijoittuu Brysseliin, vaatii kokouksiin osallistuminen minulta toisinaan etäyhteyttä.

Suomessa ja Euroopassa politiikan kysymykset liikkuvat eri rytmissä. Puoluehallituksen jäsenyys mahdollistaa mepille sen, että hän on kartalla puolueen toiminnasta ja politiikasta ja toisaalta, että puolue on mahdollisimman hyvin kartalla EU-asioista. Koska vasemmistoliitolla on vain yksi europarlamentaarikko, on minun kyettävä edustamaan koko laajaa äänestäjäkuntaamme.

Uskon, että puoluehallituksen jäsenenä minulla olisi parhaat mahdollisuudet kuulla kaikkia tärkeitä ääniä ympäri Suomea. Siihen olen valmis, halukas ja sitoutunut, ja siksi olen puoluekokouksen niin halutessa käytettävissä puoluehallituksen jäseneksi myös tulevalla kaudella.

0 replies