Vaalikoneet

Tälle sivustolle päivittyvät kootusti vaalikoneiden aikataulut sekä mallivastaukset.

Mallivastaukset löytyvät tämän sivun alasivulta. Sivu näkyy vain kirjautuneille ehdokkaille tai vaalipäälliköille.

Tiedossamme olevat vaalikoneet ja niiden aikataulut

Vaalikoneisiin vastatessasi voit käyttää tukenasi puolueen tavoiteohjelmaa, periaateohjelmaa sekä vaaliohjelmaa.

Uskonnonvapaus.fi-vaalikone

Tähän vaalikoneeseen ei ole tulossa mallivastauksia.

Äänestäjille kone aukeaa 1.2..2023. Omia vastauksiasi ehdokkaana voit muokata 22.3.2023 saakka eli ennakkoäänestyksen alkamiseen asti.

Uskonnonvapaus.fi-sivua hallinnoi Vapaa-ajattelijain liitto ry. Vaalikoneen tekniikasta vastaa Jori Mäntysalo.

Lisätietoa vaalikoneesta saa osoitteesta info@eroakirkosta.fi.

Siirry vastaamaan: https://uskonnonvapaus.fi/vaalit/eduskunta2023/vastaa/?puolue=7&koodi=1fdb9917ec

Allianssin Nuorten vaalikone

Tähän vaalikoneeseen ei ole tulossa mallivastauksia.

Vaalikoneeseen voi vastata tästä päivästä lähtien. Vaalikone aukea äänestäjille 1.2. ja ehdokkaiden vastaus- ja muokkausmahdollisuus sulkeutuu viikko ehdokasasettelun päättymisen jälkeen 9.3.

Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi ry on tuottanut nuorille äänestäjille suunnatun vaalikoneen yhdessä Webscalen kanssa. Vaalikonetta ja sen kysymyksiä on työstetty neljässä avoimessa tapaamisessa nuorisoalan toimijoiden kanssa.

Siirry vastaamaan: https://ehdokaskone.fi/candidate/tunnistaudu/allianssi

Sanoman vaalikone

Mallivastaukset löydät täältä (vaatii kirjautumisen)

Ehdokas voi yhdessä verkko-osoitteessa vastata Helsingin Sanomien, Ilta-Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan vaalikoneeseen.

Tämän hetkinen tieto avaamisesta ”hyvissä ajoin ennen vaaleja”.

Sanoma media lähettää ehdokkaille suoraan vastauslinkin.

Alma median (Iltalehden) vaalikone

Mallivastaukset löydät täältä (vaatii kirjautumisen)

Vaalikone käytössä Iltalehden lisäksi myös Kauppalehden, Talouselämän, Uuden Suomen, Turun Sanomien, Länsi-Suomen, Ilkka-Pohjalaisen, Kalevan ja Lapin Kansan verkkosivuilla.

Vaalikone aukeaa ehdokkaille tammikuussa ja yleisölle helmikuussa.

Alma media lähettää ehdokkaille suoraan vastauslinkin.

Ylen vaalikone

Puolue tuottaa mallivastaukset

Kyseessä on kuitenkin Suomen suosituin ja luotetuin vaalikone, joten siihen vastaaminen on tärkeää.

• Ehdokkaat ja puolueet pääsevät vastaamaan väitteisiin vaalikoneessa 8.2. alkaen.
  • Ehdokkaiden vastaukset vaalikoneessa tulee olla viimeistään 1.3.
  • Puolueiden vastaukset uudessa puoluekoneessa tulee olla viimeistään 22.2.
  • Ylen vaalikone avataan yleisölle 2.3.

Duunitorin vaalikone

Puolue ei tuota tähän vaalikoneeseen mallivastauksia.

Vaalikone on osa Duunitorin työelämämedian Duunivaalit-kokonaisuutta, joka järjestetään nyt jo toista kertaa. Vuoden 2023 teemamme vaaleihin on Visioiden aika. Haluamme muodostaa työelämävisioita, jotka kestävät yli vaalikauden. Vaalikone avataan yleisölle helmikuussa viikolla kuusi, mutta vastata voi vielä tämän jälkeenkin.

Tässä suora linkki, jonka kautta järjestönne ehdokkaat pääsevät täyttämään vaalikoneen (linkki löytyy myös liitteenä olevasta kutsusta):

Mediatalo Keskisuomalaisen ja PunaMusta-konsernin vaalikone

Vaalikone tullaan avaamaan noin 70:ssä levikkialueemme verkkolehdessä. Vaalipiireistä mukana ovat Helsinki, Uudenmaa, Häme, Pirkanmaa, Kaakkois-Suomi, Savo-Karjala ja Keski-Suomi.

Vaalikoneeseen osallistumiseen tarvitaan toimiva sähköpostiosoite.

Palveluun kirjaudutaan tekemällä vahva tunnistautuminen pankkitunnuksilla.

Pääset luomaan profiilisi täällä: https://media.ehdokaskone.fi/candidate/tunnistaudu

Vaalikone sisältää ehdokkaille sekä yleisiä väittämiä että vaalipiirikohtaisia paikallisia väittämiä.

Vaalikone avataan yleisölle tiistaina 21.2.2023. Vastausaikaa on tuohon päivään saakka.

Eläinpoliittinen vaalikone

Yhä useampi äänestäjä kokee eläimiä koskevan päätöksenteon itselleen tärkeäksi äänestyskriteeriksi. Animalian ja SEYn vaalikone tavoittaa suuren joukon eläinteemoista kiinnostuneita äänestäjiä ja yhdistää heidät samat arvot jakavien ehdokkaiden kanssa.

Ilmoittautumisen saatuamme lähetämme sinulle henkilökohtaisen vastauslinkin vaalikoneeseen. Avaamme vaalikoneen äänestäjille 27.2., joten toivottavaa on, että mahdollisimman moni ehdokas olisi vastannut 26.2. mennessä.

Voit ilmoittautua ehdokkaana eläinpoliittiseen vaalikoneeseen täällä: https://animalia1.typeform.com/vaalikone

Lisätietoja vaalikoneesta sekä eläinpoliittisista vaalikampanjoistamme antavat Tommi Lapio, tommi.lapio@sey.fi, p. 044 4919185 ja Laura Uotila, laura.uotila@animalia.fi, p. 050 543 9601.