Vaalikoneet

Keskisuomalainen

Tervetuloa Mediakonserni Keskisuomalaisen vaalikoneeseen

Kirjautuminen tapahtuu vahvalla tunnistautumisella pankkitunnuksilla.

Pääset luomaan profiilisi täällä:

Esittelysivulle voit laittaa seuraavat tiedot: kuva, ikä, sukupuoli, ammatti, äidinkieli, koulutustaso, kotipaikkakunta, kielitaito, mielestäsi Suomen tärkeimmät EU-kumppanit, vaalilupaus, kuvaus ehdokkaasta sekä sosiaalisen median linkit.

Vastausaikaa on 6.5.2024 saakka. Vaalikone avataan yleisölle tiistaina 7.5.2024.

Usein kysytyt kysymykset:

Millaisen kuvan voin ladata vaalikoneeseen?

Kuvan pienin mahdollinen koko on 100×125 pikseliä. Suositeltu koko on vähintään 368×475 pikseliä. Tuetut kuvaformaatit ovat .jpg, .jpeg ja .png.

Voinko tallentaa vastaukseni ja tulla myöhemmin takaisin vastaamaan?

Voit, vastauksesi tallentuvat automaattisesti. Voit myöhemmin jatkaa vastaamista tunnistautumalla uudestaan.

Voinko muokata vastauksiani tai vaihtaa kuvaani myöhemmin?

Kyllä voit. Pääset takaisin vastaamaan vaalikoneeseen tunnistautumalla uudestaan. Voit muokata tietoja niin pitkään, kun ehdokaskone on auki.

Kuinka kauan voin vastata vaalikoneen kysymyksiin?

Voit käydä vastaamassa kysymyksiin niin pitkään kuin ehdokaskone on auki – 6.5.2024 asti.

Voiko muut käydä vastaamassa puolestani?

Eivät voi. Sinun tulee kirjautua omilla pankkitunnuksilla vastataksesi koneeseen.

Miten taustakysymykset vaikuttavat ehdokaskoneeseen?

Vastauksesi taustakysymyksiin näkyvät esittelysivullasi, kun ehdokaskone on auki. Vastauksesi eivät vaikuta ehdokaskoneen suosituksiin sen vastaajille.

YLE

Ylen ehdokaskone on nyt auki. Siihen pääsee tämän linkin kautta: https://ehdokaskone.yle.fi/tunnistaudu

Linkki on siis jokaiselle ehdokkaalle sama. Kirjautuminen ehdokaskoneeseen tapahtuu vahvalla tunnistautumisella eli pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Vaalikoneen väitteisiin pääsee tutustumaan tästä dokumentista: https://ehdokaskone.yle.fi/ehdokas/Eurovaalien_2024_vaalikoneen_vaitteet-D1_W2TN9.pdf

Ehdokkailla on aikaa vastata vaalikoneen väitteisiin 6.5. kello 23.59 saakka. Vaalikone julkaistaan 10.5. kun ehdokasasettelu on vahvistettu. Mahdollisen ruuhkan välttämiseksi vastaukset kannattaa tehdä hyvissä ajoin.

Ylen vaalikoneessa on mukana yksi kysymys ehdokkaille, johon he vastaavat videolla. Kysymys on tällä kertaa “Mikä on tärkein kysymys, jonka eteen työskentelet europarlamentissa?”.

Videolla vastaaminen vaalikonekysymykseen:

Videon tarkoituksena on tarjota ehdokkaille tasapuolisempi mahdollisuus esittäytyä äänestäjille. Videon avulla on helpompi tutustua eri ehdokkaisiin. Tiedostamme, että videolla vastaaminen voi olla joillekin ehdokkaille haastavaa. Teemme parhaamme, että vastaaminen olisi mahdollisimman helppoa. Järjestämme kaksi tilaisuutta, joissa käymme läpi Ylen vaalikonetta. Näytämme miten videolla vastaaminen tapahtuu, jotta voitte tarvittaessa ohjeistaa ja tukea omia ehdokkaitanne.

Vaalikoneen esittelytilaisuudet:

Tilaisuudet järjestetään Google Meetsissä keskiviikkona 17.4. kello 15-16 ja maanantaina 22.4. kello 15-16. Molemmissa tilaisuuksissa käydään samat asiat läpi ja niissä on mahdollisuus esittää kysymyksiä Ylen vaalikoneeseen liittyen.

Pyydämme osallistujia ilmoittautumaan etukäteen Jarkko Ryynäselle (jarkko.ryynanen@yle.fi). Jarkko toimittaa kutsut kokouksiin ilmoittautuneille.

Iltalehti

Ehdokkaille on lähetetty henkilökohtainen linkki vaalikoneeseen Iltalehden taholta.

Vaalikone on käytössä Iltalehden lisäksi myös Uuden Suomen, Kauppalehden, Talouselämän, Kalevan ja Lapin Kansan verkkosivuilla.

Täyttö on syytä tehdä 22.4. mennessä, jolloin kone aukeaa, viimeistään täyttö on tehtävä 10.5. Suositeltavaa on kuitenkin mahdollisuuksien mukaan vastata jo ennen kuin kone aukeaa yleisölle. Avauspäivänä konetta myös käytetään aina paljon.

Mikäli ehdokaskäyttöliittymän käytössä ilmenee ongelmia, voitte olla yhteydessä ehdokastukeemme osoitteessa palaute.vaalikone@almamedia.fi. Vastaamme sähköposteihin ja sähköpostiin jätettyihin soittopyyntöihin arkisin viimeistään 24 tunnin kuluessa ja viikonloppuna tulleisiin yhteydenottoihin maanantaisin.

Sanoma

Sanoman palvelussa ehdokkaat voivat vastata yhdellä kertaa Helsingin Sanomien, Ilta-Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan kysymyksiin. Kutsumme ehdokkaat vastaamaan vaalikoneisiin sähköpostilla.

Aikataulusta:

• Pyydämme ehdokkailta vastauksia maanantaihin 6.5. klo 12 mennessä. Tämä aikataulu mahdollistaa sen, että ehdokas on mukana, kun vaalikone avautuu yleisölle.
  • Vaalikone on tarkoitus avata yleisölle saman viikon aikana.
  • Jos joku ehdokas ei syystä tai toisesta kykene vastaamaan tällä aikataululla, mukaan on mahdollista päästä myöhemminkin.

Jos ehdokkaat eivät ole saaneet kutsua, kannattaa tutkia seuraavat asiat:

• Onko kutsu mennyt roskapostiin tai tarjouskoriin?
  • Onko puolueen meille lähettämä sähköposti kirjoitettu oikein ja käytössä?

Ohjeita ongelmatapauksia varten on täällä: https://ehdokas.vaalikone.fi/euro2024/ukk

Jos ne eivät auta, kannattaa kääntyä ehdokastukemme puoleen: vaalikone@sanoma.fi Ehdokastuki vastaa myös muihin kysymyksiin.

______

MTV Uutiset

MTV julkaisee näissäkin vaaleissa vaalikoneen mahdollistamaan ehdokkaille näkemystensä esittämisen ja helpottamaan äänestäjille sopivan ehdokkaan löytämistä.

Vaalikoneeseen kirjaudutaan vahvan tunnistautumisen kautta. Ehdokkaille on toimitettu linkki.

Ehdokastuki avautuu pääsiäisen jälkeen 2.4., ja siitä vastaa vaalikoneen tekijä Webscale. Kaikki tarvittavat ohjeet sisältyvät ensi viikolla lähetettävään postiin.

Vaalikone julkaistaan jo 19.4., mutta siihen pääsee mukaan myös tämän päivän jälkeen. Tiedämme, että ehdokasasettelu vahvistetaan vasta 10.5.

Ilkka Ahtiainen

Päätoimittaja, Editor-in-chief

MTV Uutiset / MTV News

Nuorten vaalikone

Arvoisa eurovaaliehdokas,

Nuorten eurovaalikone 2024 on nyt avattu ehdokkaille vastaamista varten!

Kutsumme sinut vastaamaan Nuorten eurovaalikoneeseen, joka kokoaa yhteen nuorille tärkeimmät kysymykset ja teemat europarlamenttivaaleissa 2024.

Vaalikoneilla on tutkitusti suuri merkitys erityisesti nuorten äänestyspäätöksiin ja ehdokasvalintaan. Nuorten vaalikoneen kautta nuoret pääsevät tarkastelemaan ehdokkaita erityisesti nuorille tärkeiden teemojen ja kysymysten kautta. Nuorisoalan yhteistä vaalikonetta koordinoi Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi. Allianssin Nuorten vaalikone on yksi ensimmäisistä avattavista vaalikoneista ja kerää paljon käyttökertoja nuorten parissa. Kevään 2023 eduskuntavaaleissa Nuorten vaalikoneen avulla sopivaa ehdokasta etsittiin jopa yli 394 000 kertaa!

Nuorten eurovaalikone toteutetaan kahden vaalikoneen mallina, jossa perinteisen vaalikoneen rinnalle toteutetaan käyttöliittymältään erityisesti nuorille suunnattu vaalikone. OpenVAA- ja YouthVAA-hankkeiden kanssa toteutettavan vaihtoehtoisen vaalikoneen avulla saadaan tutkittua tietoa siitä, millaisia vaalikoneita tulevaisuudessa kannattaa rakentaa. OpenVAA on Sitran rahoittama hanke, joka rakentaa avoimen lähdekoodin vaalikonealustaa. YouthVAA puolestaan on Koneen Säätiön rahoittama Helsingin yliopiston tutkimushanke, joka keskittyy nuoria paremmin palvelevien vaalikoneiden kehittämiseen.

Vaikka vaalikoneita toteutetaan kaksi kappaletta, jokainen ehdokas vastaa vaalikoneväittämiin vain kerran. Väittämiä on tutkimuskäytön vuoksi vastattavana hieman tavallista enemmän. Eri vaalikoneversioissa käytettävät väittämien kokonaisuudet saattavat poiketa toisistaan. Lisäksi jotkin väittämät saattavat jäädä pois molemmista koneista, jos ne esimerkiksi eivät tuo ehdokkaiden eroja riittävästi esille. Kiitämme etukäteen kärsivällisyydestänne väittämiin vastatessanne.

Allianssi ja yhteistyöhankkeet tulevat markkinoimaan Nuorten vaalikonetta aktiivisesti muun muassa sosiaalisessa mediassa ja oppilaitosten kautta.

Vaalikone julkistetaan maanantaina 6.5.2024, mutta Nuorten eurovaalikoneeseen on mahdollista vastata ja muokata ehdokasprofiilia tämän jälkeenkin. Ehdokasprofiilin luomisen ja vastausten muokkaamisen takaraja on 17.5.2024. Ehdokasnumerot lisätään vaalikoneeseen automaattisesti niiden julkaisemisen jälkeen.

Vaalikone julkaistaan kolmella kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Sinulla on mahdollisuus perustella vastauksesi kaikilla kolmella kielellä, mutta se ei ole välttämätöntä.

Pääset kirjautumaan vaalikoneeseen tämän linkin kautta.

Vaalikoneeseen kirjaudutaan vahvan tunnistautumisen avulla.

Vaalikoneessa on ehdokaskorttiin tulevia taustakysymyksiä sekä yhteensä 29 väittämää. Muista tallentaa vastauksesi vaalikoneen oikeasta alanurkasta.

Apua ongelmatilanteessa:

Teknisissä ongelmatilanteissa ota yhteys ehdokastukeen, joka löytyy vaalikoneen vasemmasta alanurkasta (puhekupla sinisellä pohjalla). Vaalikoneesta löydät myös linkin usein kysyttyihin kysymyksiin, joista saat vastauksen yleisimpiin ongelmatilanteisiin.

Vaalikoneväittämiä koskevissa kysymyksissä voit olla yhteydessä Allianssiin, vaalikone@nuorisoala.fi.

Ennen kuin lähetät sähköpostia, muista kuitenkin lukea usein kysytyt kysymykset läpi ja tiedustele vastausta myös sähköisen tuen puolelta. Yleisimpiin kysymyksiin tutustuminen on suositeltavaa jo ennen vaalikoneen täytön aloittamista.