Ehdokashankinnan ABC

Puoluetoimisto on valmistellut ehdokashankinnan tueksi ehdokashankinnan ABC -opasvihkosen. Opas ei ole suunnattu vain osastojen tai puolueosastojen hallituksille, vaan kaikille ehdokashankinnasta ja vasemmiston vaalivoiton rakentamisesta kiinnostuneille.

Oppaassa esitellään ideoita siitä, miten ehdokashankintasuunnitelma laaditaan, miten ehdolle kannattaa kysyä, mihin ennakkoluuloihin ehdokashankintaa tehdessä saattaa törmätä ja millaista on hyvä ehdokashankintamarkkinointi. Löydät oppaasta myös tietoturvaohjeet sekä linkkejä hyödyllisiin materiaaleihin. Oppaan liitteenä on ohje ehdokashankinnan soittoringin järjestämiseen.

Lataa opas pdf-tiedostona

Ohjeita soittamiseen

Tästä tiedostosta löydät esimerkkipuheen ehdokaspuheluita varten. Ohjeessa on alussa (1.) yleisiä ohjeita potentiaalisille ehdokkaille soitettaessa, varsinainsen spiikki (2.) ja lopuksi lyhyt yhteenveto asioista, mitä kannattaa muistaa (3.)

Muistattehan, että puhetta ei tarvitse eikä kannata resitoida suoraan paperista, vaan tekstiä saa ja pitää sovittaa omaan suuhun sopivaksi!

Lataa opas pdf-tiedostona.
Lataa esimerkkipuhe pdf-tiedostona

Vinkkejä ehdokashankintaan

Katso jäsen- ja järjestötiimin vetäjän Juuso Aromaan vinkit ehdokashankintaan.

Soittorinkiopas

Opas ehdokashankinnan soittoringin järjestämiseen sekä lomakepohja ja esimerkkiaineisto.

Soittoringin ohjeet
Soittoringin aineisto (pohja)
Soittoringin aineisto (esimerkki)

Ehdokaslomake

Ehdokkaan suostumus -lomake:
Kuntavaalien ehdokaslomake 2021

Mitä kunnallisessa luottamustoimessa toimiminen tarkoittaa?

Ehdolle lähteäkseen ei tarvitse tietää kaikesta kaikkea, vaan työ opettaa tekijäänsä. Kuntapolitiikassa on myös arvokasta saada erilaisia mielipiteitä, näkökulmia ja kokemuksia mukaan keskusteluun ja yhteiseen päätöksentekoon.

Usein kynnyksenä on kuitenkin epäselvyys siitä, mitä kaikkea kunnalliseen päätöksentekoon liittyy. Tämä lyhyt opas pyrkii vastaamaan yleisimpiin kunnalliseen luottamustoimeen liittyviin kysymyksiin.

Lataa opas pdf-tiedostona tästä