Ehdokaskirje 1/20

Kiitos kun olet lähtenyt rakentamaan tasa-arvoisempaa ja ekologisesti kestävämpää Suomea!

Tämä on ensimmäinen Vasemmistoliiton puoluetoimiston tuottamista ehdokaskirjeistä. Tulet saamaan näitä vuoden 2020 aikana noin joka toinen viikko ja sen jälkeen useammin. Suosittelemme lukemaan aina ainakin viestien sisällysluettelot. Näissä kirjeissä välitämme kaikille ehdolle asetetuille hyödyllistä tietoa esimerkiksi vaalikoneisiin, kampanjointiin tai poliittisiin kysymyksiin liittyen. Osana viestejä lähetämme teille esimerkiksi työryhmien tuottamia taustapapereita sekä yhteistyötahojemme vaalitavoitteita. Kaikki ehdokaskirjeet ovat luettavissa myös myöhemmin arkistosta.

Ehdokaskirje 1/20 sisältö:

– Ehdokkaiden facebook-ryhmä

– Vaikutavasemmistossa.fi -sivustolta löytyvät materiaalit

– Vasemmistonuorten terveiset ehdokkaille

– Mitä vasemmiston kuntavaaliehdokkaiden on hyvä tietää sosiaali- ja terveyspolitiikasta -taustapaperi

Kuntavaaliehdokkaiden facebook-ryhmä

Puoluetoimisto on luonut kaikille virallisesti ehdolle asetetuille tarkoitetun facebook-ryhmän. Ryhmä on tarkoitettu pääasiassa ehdokkaiden väliseen keskusteluun, eikä se ole osa puolueen virallista viestintää. Ryhmää moderoivat puoluetoimistolta kuntapolitiikan ja järjestötoiminnan asiantuntija Antti Saarelainen sekä jäsen- ja järjestötiimin vetäjä Juuso Aromaa.

Ryhmässä voit jakaa kokemuksia muiden ehdokkaiden kanssa, kysyä neuvoa tai jakaa parhaita kampanjointikeinoja. Ryhmään voivat liittyä vain ehdokkaat ja liittyessään jokaisen on syytä tutustua ryhmän sääntöihin.

Ryhmä on hyvä tapa tutustua muihin ehdokkaisiin ympäri Suomea ja oppia toisiltamme. Tervetuloa mukaan kasvavaan joukkoomme!

Ehdokkaat voivat liittyä myös Vasemmiston kuntavaikuttajat -ryhmään. Ryhmä on tarkoitettu jo kunnallisessa luottamustoimessa toimiville vasemmistoliitolaisille. Ryhmässä voi seurata kuntapäättäjien arkea, mutta huomaathan, että ryhmä ei ole tarkoitettu kuntavaaleista puhumiseen.

Vaikutavasemmistossa.fi -sivustolta löytyvä materiaali

Vaikutavasemmistossa.fi on kaikkien vasemmistoliittolaisten yhteinen työkalu ja tietopankki. Sivustolta löydät esimerkiksi oppaita järjestötoimintaan, graafisen ohjeistuksen ja valtuustoaloitteita.

Kuntavaalit-sivustolle kerätään kaikki ehdokkaille hyödylliset sisällöt, kuten kampanjointioppaat sekä taustapaperit ajankohtaisiin asioihin. Huomaathan, että sivusto on tällä hetkellä vielä kesken, mutta löydät jo nyt sieltä monta hyödyllistä opasta.

Suosittelemme tutustumaan erityisesti kolme erilaista kampanjaa -oppaaaseen, jossa käydään läpi ideoita ja vinkkejä oman kampanjan rakentamiseen. Sivuilta voit ladata myös omille kotisivuillesi valmiiksi rakennetun wordpress-teeman.

Kampanjointiin liittyen löydät sivuilta toritelttailuoppaan, kuin myös oppaan turvalliseen kampanjointiin.

Sivuilta löydät myös graafiset aineistot sekä ohjeistukset. Suosittelemme tutustumaan myös puolueen viestinnän google drive-kansioon, josta löydät mm. läpinäkyvät logot kaikilla puolueen teemaväreillä.

Myös KSL-opintokeskuksella on omia hyödyllisiä materiaalejaan sekä oppaitaan, mutta käsittelemme niitä tarkemmin myöhemmissä ehdokaskirjeissä.

Vasemmistonuorten terveiset ehdokkaille

Tukea opiskelijoille ja nuorille ehdokkaille!

Myös Vasemmistonuoret ja Vasemmisto-opiskelijat ovat mukana vaalitaistossa! Tarjoamme ehdokkaillemme tukea monimuotoisesti, mm. viestintänäkyvyydellä, rahoittamalla kampanjan kuluja ja kouluttamalla.

Vasemmistonuorten ja Vasemmisto-opiskelijoiden ehdokkaaksi voi ilmoittautua näiden järjestöjen jäsen. Vasemmistonuorten jäseniä voivat (vaalivuonna) olla kaikki 1991 syntyneet ja sitä nuoremmat. Tämän ikäiset Vasemmistoliiton jäsenet eivät automaattisesti ole Vasemmistonuorten jäseniä, joten hoidathan jäsenyyden kuntoon! Muista myös ilmoittautua Vasemmistonuorten ehdokkaaksi: https://extra.vanu.fi/Kuntavaalit2021

Kaikissa kuntavaaleihin liittyvissä kysymyksissä sinua auttaa:

Arto Leinonen
Järjestö- ja nuorisotoiminnan koordinaattori
Vasemmistonuoret ry

Mitä vasemmiston kuntavaaliehdokkaiden on syytä tietää sosiaali- ja terveyspolitiikasta – taustapaperi

Vasemmistoliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen työryhmä on valmistellut ehdokkaiden käyttöön taustapaperin ajankohtaisista ja tärkeistä sosiaali- ja terveyspoliittista kysymyksistä. Paperi löytyy vaikutavasemmistossa-sivustolta.

Paperissa käsiteltävät teemat:
• Lapset, nuoret ja lapsiperheet
• Työikäiset
• Ikääntyneiden ja vanhusten hyvinvointi ja hoiva
• Mielenterveys
• Köyhyys ja syrjäytyminen
• Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
• Palvelujärjestelmä, tässä esitellään asioita, jotka koskevat jokaista kuntalaista
• Järjestöt sekä kansalais- ja vapaaehtoistoiminta