Vasemmiston ehdokaskirje: OAJ:n sekä Allianssin vaalikoneet on nyt avattu ehdokkaille

Lähetämme välillä ehdokaskirjeitä, jotka keskittyvät jonkun tietyn tapahtuman mainostamiseen, vaalikoneeseen tai tiettyyn teemaan liittyviin asioihin.

Tässä ehdokaskirjeessä ainoana asiana on juuri ehdokkaiden täytettäväksi avautuneet vaalikoneet. Puoluetoimisto tuottaa suurimpien ja merkittävimpien vaalikoneiden täyttämistä helpottamaan erilaisia taustapapereita ja mallivastauksia. Paikallislehtien vaalikoneisiin vastatessa suosittelemme keskustelemaan yhdessä kunnan ehdokkaidnen kanssa mieltä mietityttävistä kysymyksistä.

Myös puoluetoimistolle voi olla yhteydessä mietittyvien kysymysten suhteen.

OAJ:n vaalikone avattu ehdokkaille

Vuoden 2021 kuntavaalit tulevat olemaan kasvatus- ja koulutusasioiden kannalta erittäin merkitykselliset. Tämän vuoksi Opetusalan ammattijärjestö OAJ ry on tehnyt oman vaalikoneensa, jonka täyttäminen antaa ehdokkaille myös hyvää perustietoa niistä koulutuspoliittisista asioista, joista kunnissa päätetään. Koneessa on 20 lyhyttä kysymystä ja se aukeaa ehdokkaille 1.1.2021. Vaalikoneen täyttämällä ehdokkaalla on mahdollisuus saada itselleen Koulutusmyönteinen ehdokas -statuksen, jota voi hyödyntää omassa vaalikampanjassaan.

Linkki: https://zef.fi/s/rklr5o58/

Kuntavaaliehdokas, ilmoittaudu vastaajaksi Nuorten vaalikoneeseen!

Vaalikoneilla on tutkitusti suuri merkitys erityisesti nuorten äänestyspäätöksiin. Nuorten vaalikoneen kautta nuoret pääsevät tarkastelemaan ehdokkaita erityisesti nuorille tärkeiden teemojen ja kysymysten kautta. Kevään 2019 vaaleissa 100 000 nuorta äänestäjää etsi itselleen sopivaa ehdokasta ja puoluetta nuorten vaalikoneella. Vaalikonetta käytetään myös demokratiakasvatuksen tukena myös Nuorisovaaleissa, joihin osallistui edellisissä vaaleissa yli 800 oppilaitosta ympäri Suomen.

Kuntavaaliehdokas voi ilmoittautua vastaajaksi Nuorten vaalikoneeseen alla olevalla lomakkeella. Lähetämme ehdokkaalle viikon sisällä henkilökohtaisen vastauslinkin vaalikoneeseen. Nuorten vaalikone julkistetaan äänestäjille 15.2.2021, mutta nuorten vaalikoneeseen on mahdollista vastata ja muokata ehdokasprofiilia tämän jälkeenkin. Ehdokasprofiilin luomisen ja vastausten muokkaamisen takaraja on 28.3.

Vaalikone julkistetaan äänestäjille 15.2.2021, mutta nuorten vaalikoneeseen on ehdokkaan mahdollista luoda profiili ja täydentää vastauksiaan aina 28.3. asti.
Ehdokas voi myös itse ilmoittautua vastaajaksi Nuorten vaalikoneeseen tämän lomakkeen kautta: https://www.lyyti.fi/reg/nuortenvaalikone2021

Ohjeita ehdokkaiden yhteystietojen toimittamiseen vaalikoneeseen ja muita lisätietoja antaa: vaalikone@alli.fi

Nuorten vaalikoneen takana ovat Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi sekä Aseman Lapset ry, Climate Move, Demarinuoret (Sosialidemokraattiset Nuoret ry), Eettisen kaupan puolesta ry, Invalidiliitto ry, Järvenpään nuorisovaltuusto, Kehittämiskeskus Opinkirjo, Kommunistinuoret ry, Lastensuojelun Keskusliitto, Mediakasvatusseura ry, Nuori kirkko ry, Nuorisoasuntoliitto, Nuorten mielenterveysseura – Yeesi ry, Oripään kunta, Oulun nuorisovaltuusto ONE, STTK, Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto -SAKKI ry, Suomen Keskustanuoret ry, Suomen Lukiolaisten Liitto, Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry, Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry, Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry, Suomen Setlementtiliitto ry, Suomen somalialaisten liiton Nuorten verkosto -hanke, Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry, Svensk Ungdom, Vasemmistonuoret ry, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ja YAD Youth Against Drugs ry.