Vasemmiston ehdokaskirje 2/2020: Kuinka tunnistaudun facebookissa mainontaa varten, KSL:n kampanjaoppaita sekä tausta-aineistoja vaaleja varten

30.11.2020

Ehdokaskirjeen 2/2020 sisältö:
– KSL-opintokeskuksen tuottamia oppaita
– Videoluennot kuntataloudesta sekä kuntien ilmastoteoista
– Vasemmistonaisten terveiset
– Turvallinen kampanjointi
– Taustapaperit sosiaali- ja terveyspalveluista sekä oppivelvollisuuden laajentamisesta
– Kampanjavinkki: Kirjoita mielipidekirjoitus!
– Miten tunnistaudun facebookissa mainontaa varten?
– Järjestöjen terveisiä: WWF:n terveiset kuntavaaliehdokkaille

KSL-opintokeskus on valtakunnallinen vasemmistolainen aikuisoppilaitos, joka kouluttaa, tukee järjestöjä ja tuottaa julkaisuja. Olemme aktivistien opintokeskus – koska jokaisella on vapaus oppia!

KSL-opintokeskuksen sivuilta löydät monia ehdokkaille hyödyllisiä oppaita. KSL järjestää myös yhdessä puolueen piirijärjestöjen sekä osastojen kanssa monipuolisesti erilaisia koulutuksia. Koulutuksiin voit tutusta tätä kautta ja kysyä omalta osastoltasi kiinnostusta järjestää oma koulutus.

Verkosta löytyviä hyödyllisiä oppaita:

Ehdokkaan opas somemainontaan

Tämä opas on antaa ehdokkaille peruskatsauksen sosiaalisen median maksulliseen markkinointiin, etenkin Facebook- ja Instagram-mainontaan. Yksityiskohtaisten ohjeiden avulla jokainen saa luotua ensimmäisen Facebook-mainoksensa, mutta mukana on myös vinkkejä kokeneemmillekin mainostajille. Opas sopii sekä ehdokkaiden itsensä että muiden kampanjatyötä tekevien käyttöön, ja vaalityön lisäksi sitä voi hyödyntää myös järjestömarkkinoinnissa.
Lataa opas tästä.

Tuumasta tavoitteeseen -kampanjaopas

Kampanjaopas on tarkoitettu käytännön tueksi järjestötoimijoille. Opas on tuotettu tilanteessa, jossa yhteiskunnallisen vaikuttamisen taloudelliset resurssit ovat pienentyneet vasemmistolaisilla toimijoilla.

Kampanjaoppaassa kuvataankin, miten kampanjan suunnittelu, toteutus ja viestintä voidaan toteuttaa pienillä resursseilla, taloudellisesti tehokkaasti.
Lataa opas tästä.

Vasemmistolainen talouspolitiikka – Lyhyt oppimäärä

Dosentti Teppo Eskelisen ja tutkija Matti Ylösen kirjoittama Vasemmistolainen talouspolitiikka – Lyhyt oppimäärä on kansantajuinen nykytalouspolitiikan kritiikki, joka kyseenalaistaa ajatuksen taloudesta, jonka ehtoihin pitää vain sopeutua.

Julkaisussa käydään läpi talouspolitiikan eri osa-alueet ja osoitetaan, että poliittisilla päätöksillä talous voidaan rakentaa sellaiseksi, että se hyödyttää monia, eikä vain harvoja.
Lataa kirjanen tästä.

Kestävä kunta – Hyvän kuntatalouden perusteet

Kestävä kunta – Hyvän kuntatalouden perusteet on perusteellinen johdatus kuntatalouteen ja sen ajankohtaisiin kysymyksiin. Opus koostuu kuudesta artikkelista, joiden aiheina on vasemmistolainen kuntatalous, kuntien elinvoima, kuntien ilmastotoimet, sukupuolitietoinen budjetointi, korruptio ja kuntavaltuutettuna toimiminen.

Kuntatalouden hallinta auttaa ajamaan kestävää kuntapolitiikkaa. Kunnan päätöksentekoa perustellaan helposti “talouden luomilla pakoilla”, mutta eri ratkaisujen välillä on yleensä vaihtoehtoja.
Lataa kirjanen tästä.

Osan KSL-opintokeskuksen materiaalista voit tilata myös painettuna kotiisi.

KSL:n Koulutukset tulille verkkokoulutuksessa 12.12. on vielä muutama paikka vapaana. Ilmottautu tästä

Videoluennot kuntataloudesta sekä kuntien ilmastoteoista

Vasemmistoliitto järjesti 3.-4.10.2020 nykyisille kuntapäättäjille suunnatun Kuntafoorumin, jossa puhumassa olivat mm. tutkijoita Tampereen yliopistolta sekä nykyisiä kuntapäättäjiä ympäri Suomea.

Erityisesti ehdokkaille kiinnostavia ja hyödyllisiä ovat tutkija Lotta-Maria Sinervon puheenvuoro kuntataloudesta sekä tutkija Lauri Lahikaisen sekä ympäristötalouden suunnittelija Emmi Niemisen puheenvuorot kuntien ilmastoteoista ja kuntien ilmastobudjetoinnista.

Puheenvuorot löydät videoituina: https://vaikutavasemmistossa.fi/kuntafoorumi2020/

Vasemmistonaisten terveiset

Hei, ja hienoa että olet ehdolla!

Vasemmistolla on todellinen mahdollisuus vaalivoittoon ensi keväänä, ja Vasemmistonaiset on onnellinen mahdollisimman laajasta kirjosta erilaisia ehdokkaita – kaikista sukupuolista, kaikilta alueilta, kaikista yhteiskuntaluokista, kaikista etnisistä taustoista ja erilaisilla kykeneväisyyksillä varustettuna. Muista, että kuntavaaleissa määritellään ihmisten arki – ja juuri sinä olet oman arkesi paras asiantuntija.

Vasemmistonaiset tarjoaa ehdokkaana oleville naisille ja sukupuolivähemmistöjen edustajille erilaisia tuen muotoja. Tuemme ehdokkaiden näkyvyyttä Feministipistoja-blogiaslustallamme sukupuolten tasa-arvon ja naisen aseman vahvistamisen teemoja käsittelevien blogien julkaisumahdollisuudella ja some-kanavien näkyvyydellämme.

Facebookista löytyy myös ryhmä ‘Vasemmistonaisten kuntapoliittinen feministiverkosto’, jossa voit saada vertaistukea ja vaalisparrausta muilta vasemmiston nais- tai sukupuolivähemmistöehdokkailta (ota meihin yhteyttä, jos et löydä ryhmää). Tarjoamme rahallista tukea ehdokkaiden yhteisiin tapahtumiin ja mentoriverkostomme kautta uudet ehdokkaat voivat saada kokeneemman poliitikon tukemaan itseään.

Päivitämme kaiken vaalitukemme naisehdokkaille www.vasemmistonaiset.fi -sivulle mahdollisimman pian.

Kysy meiltä rohkeasti lisätietoa!

Kohti feminististä vaalivoittoa!

Vasemmistonaisten varapuhenaiset

Saana Simonen
saana.simonen-at-gmail.com

Minna Sumelius
sumeliusminna-at-gmail.com

Turvallinen kampanjointi

Vasemmistoliitto ottaa ehdokkaiden ja aktiiviensa turvallisuudesta huolehtimisen tosissaan. Olemme tehneet jo keväällä turvallisen kampanjoinnin oppaan, joka on tällä hetkellä päivitysprosessisa erityisesti antirasistisen näkökulman vahvistamiseksi.

Turvallisen kampanjoinnin oppaaseen voit tutustua tästä.

Muistathan, että puoluetoiminta on pääsääntöisesti Suomessa turvallista ja vaaratilanteet ovat lopulta varsin harvinaisia, vaikka erilainen häiriköinti on lisääntynytkin. Mahdollisuus kampanjoida turvallisesti on myös keskeinen osa demokratiaa. Tämänkään oppaan tarkoituksena ei ole pelotella, vaan muistuttaa jokaista meistä huomioimaan turvallisuus kampanjoidessamme. Poliittisessa toiminnassa on yhtä tärkeää huolehtia turvallisuudesta, kuin sopia kahvinkeittovuoroista. On helpompi lähteä mukaan politiikan tekemiseen, kun turvallisuuskysymyksiä on ennakolta mietitty ja häiriköintiin puuttumiseen on selkeät ohjeet. Vasemmistoliitossa toimimme yhdessä tehden ja yhdessä sopien, joten muistetaan aina auttaa ja tukea toisiamme. Tovereissa on voimaa!

Tästä oppaasta löydät neuvoja turvalliseen kampanjointiin niin verkossa kuin fyysisissä tilaisuuksissakin. Löydät oppaasta myös ohjeita tilanteisiin, jossa sinä tai toverisi joudutte epäasiallisen tai vihamielisen toiminnan tai muun häiriköinnin kohteeksi puoluetoiminnassa ja politiikkaa tehdessä. Oppaan lopussa on kysymyslista turvallissuunnitelman laatimisen tueksi sekä sanasto yleisimmistä verkkovihaan liittyvistä termeistä. Oppaasta lopusta löydät myös yhteystiedot niin puoluetoimiston tukihenkilöille kuin myös muille tahoille, joihin voit ottaa tarvittaessa yhteyttä.

Akuutissa turvallisuutta uhkaavassa tilanteessa ota heti yhteys hätäkeskukseen (112).

Puolueen sosiaali- ja terveyspoliittinen työryhmä on tuottanut ehdokkaiden käyttöön taustapaperin sosiaali- ja terveyspoliittista linjauksista.

Paperissa käsiteltävät teemat:
Lapset, nuoret ja lapsiperheet
Työikäiset
Ikääntyneiden ja vanhusten hyvinvointi ja hoiva
Mielenterveys
Köyhyys ja syrjäytyminen
Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
Palvelujärjestelmä, tässä esitellään asioita, jotka koskevat jokaista kuntalaista
Järjestöt sekä kansalais- ja vapaaehtoistoiminta

Lataa paperi tästä.

Taustapaperi oppivelvollisuuden laajentamisesta

Vaikka oppivelvollisuuden laajentaminen tapahtuu ennen tulevia kuntavaaleja, on ehdokkaiden hyvä valmistautua vastaamaan tähän liittyviin kysymyksiin.

Ministeriössä työskentelevät erityisavustajat ovat valmistelleet tätä varten taustapaperin, jossa käydään läpi uudistuksen kustannuksia, tarkoitusta sekä tavoitteita.
Lataa paperi tästä.

Vaikutavasemmistossa.fi-sivustolle kerätään tausta-aineistopankkia, josta löydät sekä puolueen omat taustapaperit sekä eri järjestöjen materiaaleja. Tausta-aineistopankin löydät täältä: https://vaikutavasemmistossa.fi/kuntavaalit/tausta-aineistot-kuntavaaleihin/

Miten tunnistaudun Facebookissa mainontaa varten?

Aktiivimme on tehnyt oppaan, jossa kerrotaan kuinka tunnistautuminen facebookissa mainontaa varten tehdään. Katso ohjeet tästä.

Puoluetoimisto järjestää asiasta kaksi kaikille kiinnostuneille avointa webinaaria, jotka ovat 15.12.2020 sekä 9.2.2021. Ilmottaudu webinaareihin sähköpostitse antti.saarelainen@vasemmistoliitto.fi

Kampanjavinkki: Kirjoita mielipidekirjoitus!

Kun korona vaikeuttaa kampanjointia kaduilla, on entistä tärkeämpää näkyä lehtien mielipidepalstoilla. Suosittelemme myös jokaisen ehdokkaan kirjoittavan ainakin kerran paikallislehteen itselleen tärkeästä aiheesta. Oma teksti on lehdessä julkaisun jälkeen hyvä julkaista myös käytössä olevien sosiaalisen median kanavien kautta.

Keski-Suomen aluetyöntekijä Anssi Koskinen on valmistellut kaikkien käytettäväksi näppärän ohjeen oman mielipidekirjoituksen kirjoittamista helpottamaan.

Tärkeintä on, että kirjoitat itsellesi tärkeästä aiheesta. Tekstistä näkee kun aihe on kirjoittajalleen tärkeä ja tuttu. Kantaa ei tarvitse ottaa Bidenin Lähi-Idän politiikan kiemuroihin, lähikentän tekonurmen uusiminen on aivan yhtä tärkeä ja hyvä aihe.

Tutustu oppaaseen tästä.

Terveisiä järjestöiltä: WWF:n terveiset kuntavaaliehdokkaille

Tavoitteenamme on tukea kuntien siirtymää kohti fossiilivapaata ja luontopositiivista tulevaisuutta. Arjen kestävyysmurros tapahtuu kunnissa!

WWF:n kuntavaalikärjet:
• Ruoka
• Metsät
• Vesistöt ja vaelluskalat
• Energiatehokkuus ja energiavalinnat
• Ympäristökasvatus

Lue lisää tavoitteista: kuntavaalitavoitteet ja ehdokkaiden työkalupakki.