Vasemmiston ehdokaskirje 2/2021: Kevään koulutuswebinaarit on nyt julkaistu!

Tässä kirjeessä:

• Kevään kuntavaaleihin liittyvät koulutuswebinaarit
  • Vasemmistonaisten tuki ehdokkaille
  • KSL kouluttaa: kampanjat tulille verkkokoulutus (ilmottaudu 27.1. mennessä!)
  • Muistutus jo täytettäväksi avautuvista vaalikoneista
  • Pyyntö osallistua tutkimukseen
  • Terveisiä järjestöiltä: Partiolaiset

Kevään 2021 webinaarit

Puoluetoimisto järjestää keväällä 2021 useita webinaarimuotoisia koulutuksia. Ehdokkaille näistä tärkeimpiä ovat kuntavaaleja käsittelevät webinaarit. Kaikki webinaarit ovat avoimia kaikille niistä kiinnostuneille, mutta vaativat ennakkoilmottautumisen.

Katso kaikki webinaarit: https://vaikutavasemmistossa.fi/kuntavaalit/kuntawebinaarit/

Ehdokkaille tärkeimmät webinaarit:

27.1. klo 18-19:30 Kuntavaaliohjelma: Pienten puolella!

Puhujana kansanedustaja Veronika Honkasalo. Käsittelyssä kuntavaaliohjelman kasvatus- ja koulutuspoliittiset tavoitteet.

28.1. klo 18-19:30 Webinaari yhteistyössä yrittäjyystyöryhmän kanssa: Miten yrittäjyys, kuntapolitiikka ja Vasemmistoliitto sopivat yhteen?

Panelisteina ovat kuvataiteilija Elisa Lientola, yrittäjä Paula Malleus sekä kansanedustaja Hanna Sarkkinen.

3.2. klo 18-19:30 Kuntavaaliohjelma: Tukea, hoivaa ja hoitoa kaikille!

Puhujana Sosten pääekonomisti Jussi Ahokas. Käsitelyssä kuntavaaliohjelman sosiaali- ja terveyspoliittiset tavoitteet.

10.2. klo 18-19:30 Kuntavaaliohjelma: Reilu siirtymä!

Puhujana BIOS-tutkimuslaitoksen Paavo Järvensivu (ekologinen jälleenrakennus kuntatasolla). Käsittelyssä kuntavaaliohjelman ympäristö- ja ilmastopoliittiset tavoitteet.

11.2. klo 17-18:15 Webinaari yhteistyössä Suomen Yrittäjien kanssa: Reilut hankinnat, paikallisten yritysten tukeminen ja kestävyys julkisissa hankinnoissa.

Koulutuksessa syvennytään erityisesti kuntien kilpailutuksiin eli hankintoihin. Hankintoihin käytetään vuosittain noin 35 miljardia euroa Suomessa. Kuntapäättäjä voi vaikuttaa, että hankinnat toteutetaan siten, että pienet ja keskisuuret yritykset voivat niistä kilpailla.

17.2. klo 18-19:30 Kuntavaaliohjelma: Kestävää elinvoimaa!

Puhujana MDI-konsultoinnin Timo Aro. Käsittelyssä kuntavaaliohjelman elinvoimaa käsittelevä osio.

24.2. klo 18-19:30 Kuntavaaliohjelma: Hyvinvointia taiteesta, liikunnasta ja sivistyksestä!

Puhujana Taiteen edistämiskeskuksen Johanna Vuolasto. Käsittelyssä kuntavaaliohjelman kulttuuri- ja liikuntapoliittiset tavoitteet.

Verkkokeskustelu on Suomessakin kiristynyt, ja osa kuntavaaliehdokkaista kohtaa verkossa avointa vihapuhetta ja vaientamispyrkimyksiä.

Poliittinen toiminta on yksi kansalaisen perusoikeuksista ja sisältää yleensä julkista kokoontumista ja esiintymistä niin isommissa joukoissa kuin pienemmissä ryhmissäkin. Politiikan tekeminen on siirtynyt yhä enemmän sosiaaliseen mediaan, jossa verkkokiusaamisen ja vihapuheen kaltaiset ongelmat ovat lisääntyneet. Toisaalta myös katukampanjointi koetaan usein turvattomampana kuin aikaisemmin.

Onneksi sitä mukaan, kun häirintä on lisääntynyt, on opittu myös tunnistamaan häirinnän muotoja ja kehitetty työkaluja millä häirintään voidaan puuttua.

Tervetuloa toimittaja Johanna Vehkoon vetämään webinaariin 18.2. klo 18-20 kuulemaan ja keskustelemaan verkkovihasta ja turvallisesta kampanjoinnista verkossa.

Koulutuksen ja teeman käsitelyllä ei ole tarkoitus pelotella, vaan antaa kaikille työkaluja ja valmiuksia vastata itseen tai toisiin kohdistuvaan verkkovihaan ja häirintään.

Tapahtumaan mahtuu 40 ensimmäistä ilmottautunutta. Ilmottaudu webinaariin sähköpostitse antti.saarelainen@vasemmistoliitto.fi

Tapahtumaan osallistuvien on tutustuttava ennakolta Vasemmistoliiton turvallisemman tilanperiaatteisiin. Löydät ne osoitteesta: https://vaikutavasemmistossa.fi/kuntavaalit/turvallinen-kampanjointi/

Ennakolta voit tutustua myös Vasemmistoliiton Turvallisen kampanjoinnin oppaaseen: https://vaikutavasemmistossa.fi/kuntavaalit/turvallinen-kampanjointi/

Onko sinulla joku kinkkinen pulma, kysymys tai kaipaatko tsemppiä kuntavaalikampanjasi kanssa? Luuletko, että muutkin painivat saman kysymyksen parissa?

Tervetuloa Auta Antti henkiseen facebook-livelähetykseen, jossa puoluetoimiston työntekijät vastaavat kysymyksiisi ja muutkin kuulevat vastauksen. Aivan yhtä hauskoja kuin Antti Holma emme ole, mutta lupaamme yrittää parhaamme.

Mikään kysymys ei ole liian kinkkinen, yksityiskohtainen, henkilökohtainen, tekninen tai yleisluontoinen. Me olemme puoluetoimiston auttava puhelin ja me autamme!

Vastaamassa kysymyksiinne ovat ainakin:
Antti Saarelainen, kuntapolitiikan ja järjestötoiminnan asiantuntija
Juuso Aromaa, Järjestötiimin vetäjä
Jussi Nuortimo, poliittinen asiantuntija sekä politiikka ja viestintätiimin vetäjä

Jotta voimme selvittää asioita mahdollisimman paljon ennakolta, pyydämme lähettämään kinkkisimmät kysymyksesi ennakolta: antti.saarelainen@vasemmistoliitto.fi

Vaatii jäsenyyden Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkaat fb-ryhmässä!

Vasemmistonaisten tuki ehdokkaille

Hei,

Vasemmistonaiset tukee Vasemmistoliiton ehdokasnaisten ja muun sukupuolisten ehdokkaiden yhteistapahtumia sekä yhteistä vaalimainontaa.  Tapahtumat ja mainonta voivat olla myös kokonaan internetissä, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai muussa virtuaalisessa ympäristössä tapahtuvia. Tapahtumia ja mainoksia voi olla yksi tai useampia. Ajankohtainen koronatilanne on syytä huomioida vaalityötä suunniteltaessa.

Tukea myönnetään tapahtumille ja mainoksille, jotka ovat joko Vasemmistonaisten toimintaryhmän tai vähintään kahden ehdokkaan yhteistyössä järjestämiä. Niillä paikkakunnilla, joilla ei ole useampaa nais- tai muun sukupuolista ehdokasta, on mahdollista yksittäisenkin ehdokkaan hakea tukea Vasemmistonaisilta.

Tukea haetaan kirjallisesti. Hakemuksessa on oltava suunnitellun tapahtuman ohjelmaluonnos sekä arvio menoista ja tuloista. Jos tukea haetaan mainokselle, niin hakemuksesta tulee käydä ilmi mainoksen sisältö sekä tieto siitä missä ja milloin mainos julkaistaan. Lisäksi tulee olla arvio menoista ja tuloista. Hakemuksesta tulee käydä ilmi kanssajärjestäjät (muut ehdokkaat) sekä selvitys siitä, miten tapahtuma edistää sukupuolten tasa-arvoa tai naisen asemaa kunnassa. Hakemuksessa on oltava tilinumero, jolle tuki maksetaan. Tuen saajat sitoutuvat käyttämään Vasemmistonaisten logoa mainonnassa. Perustellusta syystä voidaan maksaa tukea ilman omarahoitusta, mutta etenkin isompia avustuksia vastaan edellytetään myös omarahoitusta.

Hakemukset lähetetään mieluiten pdf-muotoisina liitetiedostoina osoitteeseen vasemmistonaiset@vasemmisto.fi 8.2.2021 mennessä. Päätökset ja tieto myönnetystä vaalituesta annetaan viimeistään 19.2.2021.

Vaalityötukea saanut sitoutuu raportoimaan tuen käytöstä jälkikäteen. Raportoinnista toimitetaan ohjeet tuen saaneille. Raportointi tehdään vaalien jälkeen 30.4. mennessä.

Lisätietoja tuen hakemisesta: vasemmistonaiset@vasemmisto.fi

Onnea ja menestystä vaalityöhön!

KSL kouluttaa: Kampanjat tulille verkkokoulutus

Kampanjat tulille!

Kampanjakoulutus vasemmiston kuntavaaliehdokkaille ja kampanja-aktiiveille 3.2.2020 klo 17–20 Zoomissa

Tervetuloa vasemmiston kuntavaaliehdokkaiden ja aktiivien kampanjakoulutukseen! Koulutuksessa käydään läpi vaaliprosessia ja kampanjasuunnittelua sekä keskustellaan yhdessä hyvistä kampanjointikeinoista. Koulutuksen vetävät Heidi Haataja ja Oskari Jokinen KSL-opintokeskuksesta.

Koulutus järjestetään Zoom-verkkoalustalla. Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille.

Ilmoittaudu koulutukseen sähköisellä lomakkeella https://webropol.com/ep/kampanjattulille0302.

Koulutukseen mahtuu 30 osallistujaa. Ilmoittautumisen dead line on 27.1.2021.

17:00 Avaus ja esittäytymiset

17:30 Mistä kampanja on tehty?

Kuvaus erilaisista kampanjoista

Kampanjan tavoitteenasettelu ja teemat

Vaikutavasemmistossa.fi -sivuston resurssit

18:30 Tauko

18:45 Omat vaaliteemani ja äänestäjäni

Ehdokkaan oman kohderyhmän ja vaaliteemojen miettiminen

19:15 Kampanjointikeinot

Millä keinoin kampanjoida?

19:40 Loppukeskustelu

20:00 Lopetus

Olethan jo tilannut linkin OAJ:n ja Alianssin vaalikoneisiin?

OAJ:n vaalikone avattu ehdokkaille

Vuoden 2021 kuntavaalit tulevat olemaan kasvatus- ja koulutusasioiden kannalta erittäin merkitykselliset. Tämän vuoksi Opetusalan ammattijärjestö OAJ ry on tehnyt oman vaalikoneensa, jonka täyttäminen antaa ehdokkaille myös hyvää perustietoa niistä koulutuspoliittisista asioista, joista kunnissa päätetään. Koneessa on 20 lyhyttä kysymystä ja se aukeaa ehdokkaille 1.1.2021. Vaalikoneen täyttämällä ehdokkaalla on mahdollisuus saada itselleen Koulutusmyönteinen ehdokas -statuksen, jota voi hyödyntää omassa vaalikampanjassaan.

Linkki: https://zef.fi/s/rklr5o58/

Kuntavaaliehdokas, ilmoittaudu vastaajaksi Nuorten vaalikoneeseen!

Kuntavaaliehdokas voi ilmoittautua vastaajaksi Nuorten vaalikoneeseen alla olevalla lomakkeella. Lähetämme ehdokkaalle viikon sisällä henkilökohtaisen vastauslinkin vaalikoneeseen. Nuorten vaalikone julkistetaan äänestäjille 15.2.2021, mutta nuorten vaalikoneeseen on mahdollista vastata ja muokata ehdokasprofiilia tämän jälkeenkin. Ehdokasprofiilin luomisen ja vastausten muokkaamisen takaraja on 28.3.

Vaalikone julkistetaan äänestäjille 15.2.2021, mutta nuorten vaalikoneeseen on ehdokkaan mahdollista luoda profiili ja täydentää vastauksiaan aina 28.3. asti.
Ehdokas voi myös itse ilmoittautua vastaajaksi Nuorten vaalikoneeseen tämän lomakkeen kautta: https://www.lyyti.fi/reg/nuortenvaalikone2021

Osallistu Aula Researchin paneeliin verkossa

Aula Research on Suomen johtava vaikuttajatutkimuksiin erikoistunut yritys. Aula Research on erikoistunut yhteiskunnallisten teemojen ympärille rakentuviin tutkimusratkaisuihin ja toteuttanut mm. paljon selvityksiä kunnanvaltuutettujen parissa.

Vaalien alla Aula Research toteuttaa lyhyitä kyselyitä kuntavaaliehdokkaille ajankohtaisista kunnallispoliittisista kysymyksistä. Oheisen linkin kautta voit ilmoittaa halukkuudestasi osallistua Aula Researchin kuntavaaliehdokkaille toteuttamiin kyselyihin.

Linkin kautta pääset jättämään yhteystietosi Aula Researchille. Sen jälkeen saat henkilökohtaisen kyselylinkin kyselytutkimuksiin kevään aikana.

Saat kyselykutsuja kevään aikana noin 3 – 5 ja kuhunkin kyselyyn vastaat alle 10 minuutissa. Voit missä vaiheessa tahansa peruuttaa kyselykutsut.

Mitä hyödyt ehdokkaana?

Ota kantaa ja osallistu keskusteluun. Merkittävät yhteiskunnalliset keskustelijat, kuten erilaiset järjestöt ja liitot haluavat selvittää kuinka kuntavaaliehdokkaat suhtautuvat tiettyihin kuntien päätöksentekoon liittyviin kysymyksiin.

Saat uutta tietoa. Kyselyistä saat tuoretta ja hyödyllistä tietoa vaalikampanjasi tueksi.

Näkyvyyttä. Mahdollisuus profiloitua omalla nimellä ja tehdä yhteistyötä kuntavaalien alla (esim. tapahtumat, vaalipaneelit, tilaisuudet ym.).

Terveisiä järjestöiltä: Partiolaiset

Partiolaiset rakentavat yhdessä parempaa maailmaa ja haluamme jättää maailman parempana kuin sen löysimme. Olemme koonneet partiolle tärkeät asiat kuntavaaleissa partioehdokkaat.fi sivuille.

Tärkeitä teemoja partiolaisille ovat:
Harrastaminen – Jokaiselle nuorelle mahdollisuus mieleiseen harrastukseen
Nuorten osallisuus – Kunnat kuuntelevat nuoria päätöksenteossa
Ympäristö, luonto ja ilmasto – jokaiselle nuorelle mahdollisuus luontosuhteeseen

Partioehdokkaat kuntavaaleissa

Kuntavaaleissa ehdolla olevat voivat nyt ilmoittautua Partioehdokkaat.fi sivuille partioehdokkaaksi, jos partiolaisten tavoitteet tuntuvat sopivilta. Ilmoittautuminen tapahtuu tämän linkin kautta https://www.partio.fi/nyt/partioehdokkaat/vaikuttamisen-paikat/kuntavaalit/ilmoittaudu-partioehdokkaaksi/

Lataa tavoitteet pdf-tiedostona.