Vasemmiston ehdokaskirje 3/2020: Rahankeräysopas ja Facebook-tunnistautuminen mainontaa varten

Tässä kirjeessä:
– puoluejohdon terveiset
– rahankeräysohje
– tunnistautuminen Facebookissa mainontaa varten
– Työryhmien tausta-aineistoja: Mitä kuntavaaliehdokkaiden on hyvä tietää koulutuspolitiikasta
– Terveisiä järjestöiltä: Yksi elämä-järjestöjen kuntavaalitavoitteet

Hei

Kuulin, että olet lähtenyt ehdolle vasemmistoliiton listoille kunnallisvaaleihin. Tervetuloa mukaan! Vielä on epävarmaa millaisissa olosuhteissa kuntavaalikampanjaa käydään, mutta korona tai ei niin mehän kampanjoidaan paremman kunnan ja Suomen puolesta.

Vasemmistoa tarvitaan kunnissa myös ensi valtuustokaudella. Sivistyksellä, laadukkailla julkisilla palveluilla ja kunnianhimoisella ilmastopolitiikalla ei ole liikaa puolustajia. Me olemme ja kiitos, että myös sinä olet mukana. Yhdessä teemme kunnista hyvän kaikille, ei vain harvoille.

Vinkkivitonen etäajan kampanjointiin: tee itsestäsi youtubeen esittelyvideo. Kerro kuka olet, mistä kunnasta ja miksi olet ehdolla. Kerro mikä sai sinut lähtemään ehdolle ja mitä haluat kotikunnassasi tehdä ensi valtuustokaudella. Jos video tuntuu vieraalta niin kysy kaveria avuksi. Samalla saa värvättyä ihmisiä mukaan omaan kampanjaan.

Hyvää joulunaikaa kaikille. Kuntavaalikampanjat starttaavat kunnolla vuoden vaihteen jälkeen, joten ladataan akkuja joulun aikaan. Sitkeyttä meille kaikille jaksaa tässä perin erikoisessa ajassa.

– Minna Minkkinen
Vasemmistoliiton 2. varapuheenjohtaja

Rahankeräysohje

Voinko kerätä kampanjaani rahaa? Miten perustan vaalitilin rahaliikennettä varten? Kenelle kaikille on tehtävä selvitys mihin rahoja käytin?

Näihin ja moneen muuhun kysymykseen löydät vastauksen Varainhankinnan ABC:sta. Lataa opas tästä.

Tärkeimmät huomioitavat asiat:
• Pidä omat ja kampanjarahat selkeästi erillään. Perusta erillinen vaalitili, jolle keräät kuntavaalirahat, maksa kulut tältä tililtä ja säilytä kuitit hyvässä tallessa (ks. s. 6-7)
• Suunnittele osana koko kampanjasi suunnittelua etukäteen miten ja kenelle aiot varainhankintaa kohdistaa ja mihin varainhankinnan kautta kerättyjä rahoja käytetään.
• 6 kuukautta ennen vaaleja (18.4.) voivat ehdokkaat alkaa kerätä rahaa kuntavaalikampanjaan ilman rahankeräyslupaa.
• Ota yhteyttä ammattiliittoosi ja selvitä, saatko heiltä mahdollisesti tukea kuntavaaleihin.
• Ota yhteyttä puolueosastoosi ja selvitä, miten he tukevat ehdokkaiden kampanjointia. Lisäksi kannattaa selvittää esim. Vasemmistonuorten ja Vasemmistonaisten tukimuodot.
• Varainhankinta vaatii omaa aktiivisuutta – varat eivät ilmesty vaalitilille itsestään. Tärkeintä on uskaltaa kysyä tukea ja muistuttaa kampanjoinnin aikana ihmisiä mahdollisuudesta tukea kampanjaasi rahallisesti.
• Tee vaalirahoitusilmoitukset ajoissa ennen vaaleja ja niiden jälkeen.
• Puolueen oma ehdokasgalleria, jossa on myös mahdollisuus lahjoittaa ehdokkaiden kampanjoihin, avautuu tammikuussa 2021.

Tunnistautuminen Facebookissa poliittista mainontaa varten

Viime eurovaalien alla Facebook muutti käytäntöjään ja vaatii nyt erityistä tunnistautumista poliittisen mainonnan tekemiseksi. Prosessi saattaa tuntua vaikealta, mutta ei hätää – puoluetoimistolla olemme järjestäneet kaikille kiinnostuneille asiasta koulutusta.

Puolueen aktiivi ja ammatikseen viestintää tekevä Emma Lindqvist on tehnyt puolueelle ohjeet facebookin tunnistautumiseen. Sivulta ohjeet löydät myös videona.

Ohjeet ja videon löydät: https://vaikutavasemmistossa.fi/kuntavaalit/ehdokkaille/facebook-mainonta/

Tämän lisäksi järjestämme aiheesta kaksi webinaaria kaikille kiinnostuneille. Webinaariin ovat tervetulleita niin ehdokkaat kuin muutkin puolueen viestintää tekevätkin. Webinaarit järjestetään 15.12.2020 sekä 9.2.2021.

Ilmottaudu webinaareihin sähköpostitse antti.saarelainen(ät)vasemmistoliitto.fi

Koulutuksen järjestäminen on yksi kuntien merkittävimpiä julkisia tehtäviä, joka korostuu sosiaali- ja terveyspalveluiden siirtyessä maakuntatasolle. Tämän paperin tarkoitus on vastata vasemmistoliiton
kuntavaaliehdokkaiden tarpeeseen perehtyä kunnissa tehtäviin koulutuspoliittisiin kysymyksiin. Tavoitteena on, että tämän paperin luettuaan ehdokkailla on yleiskuva kunnallisesta koulutuspolitiikasta. Alla käydään lyhyesti läpi kuntien vastuulle kuuluvat koulutusasteet sekä se, millaisia poliittisia tavoitteita vasemmistolla niiden suhteen tällä hetkellä on.

Lataa taustapaperi tästä.

Terveisiä järjestöiltä: Yksi elämä-järjestöjen kuntavaalitavoitteet

Yksi elämä-järjestöt: valitaan kuntavaaleissa hyvinvointikunta

Yksi elämä on seitsemän kansanterveysjärjestön yhteiset terveystalkoot, joiden tavoitteena on terveempi Suomi. Järjestöt korostavat, että myös vastaisuudessa suuri osa kuntalaisten hyvinvointiin ja terveyteen vaikuttavista päätöksistä tehdään kunnissa, lähellä ihmistä. Se, kuinka näkemyksellisiä ja valistuneita terveyspäätöksiä kuntapäättäjät tekevät, ratkaisee kunnan tulevaisuuden menestyvänä, vetovoimaisena, hyvän elämän hyvinvointikuntana tai näivettyvänä kriisikuntana. Jälkimmäinen menettää hitaasti mutta varmasti asukkaitaan ja elinvoimaansa.

Yksi elämä -järjestöjen näkemys on, että tulevaisuus on niiden kuntien, jotka oivaltavat, että jokainen päätös on terveyspäätös. Hyvinvointikunnan voimavarana ovat hyvinvoivat kuntalaiset.  Yksi elämä järjestöt ovat paitsi kiteyttäneet kuntavaalitavoitteensa, myös määritelleet teot, joilla hyvinvointikunta voi toteutua. Niihin voi tutusta oheisesta dokumentista.

Yksi elämä järjestöjä ovat Aivoliitto, Diabetesliitto, FILHA, Hengitysliitto, MIELI Suomen mielenterveys ry, Sydänliitto ja Syöpäjärjestöt. Suomalainen Lääkäriseura Duodecim on Yhdessä elämässä mukana asiantuntijana.

Lisätiedot:

Liisa Koivula, viestintäsuunnittelija, Aivoliitto ry, liisa.koivula@aivoliitto.fi, p. 050 568 9263

Laura Tuominen-Lozic, sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija, Suomen Diabetesliitto ry, laura.tuominen-lozic@diabetes.fi; p. 0400 723 655

Lue: Vaalitavoitteet sekä terveysehdokas-vaalikoneen esittely.