Tässä ehdokaskirjeessä:

• Puoluesihteerin tervehdys: Tehdään vielä ehdokashankinnan loppukiri!
  • Vasemmistoliiton kuntavaaliohjelman julkaisu 2.2.
  • Taustapaperi: Mitä vasemmiston kuntavaaliehdokkaiden on hyvä tietää ympäristö- ja ilmastopolitiikasta
  • Tämän viikon webinaarit
  • Terveisiä järjestöiltä: Muistiliiton kuntavaalitavoitteet

Hei!

Hienoa, että olet lähtenyt ehdolle kevään kuntavaaleissa Vasemmistoliiton joukoissa. Arvostan panostasi todella paljon ja haluan suuresti kiittää sinua!

Kuntavaalien äänestyspäivään on nyt aikaa kolme kuukautta. On siis aika käynnistää kampanjoita. Nyt on syytä tehdä vaalisuunnitelmat, miettiä vaaliteemat ja suunnitella mainokset. Mutta on muistettava, että valtuustoon ei päästä yksin omilla äänillä. Yhteistyö ratkaisee niin ennen vaaleja, kuin niiden jälkeenkin.

Tästä syystä muistutan ja kannustan meitä kaikkia vielä kysymään ahkerasti muitakin lähtemään mukaan vaaleihin. Mitä useampi ehdokas, sitä varmemmin saavutetaan hyvä vaalitulos niin valtakunnallisesti kuin paikallistasolla. Tuoreen selvityksen mukaan joka viides Vasemmistoliiton kannattaja on kiinnostunut kuntavaaliehdokkuudesta. Tämä tarkoittaa, että kymmenet tuhannet Suomessa asuvat ovat kiinnostuneita kuntavaaliehdokkuudesta Vasemmistoliiton ehdokkaana. Kysytään siis rohkeasti tuttuja ja tuntemattomia mukaan vaalityöhön, niin kampanjoimaan muiden puolesta tai itse ehdokkaaksi.

Jokainen ehdokas tuo mukanaan ääniä, jotka jäisivät muuten helposti puolueeltamme saamatta. Tämän takia on tärkeää, että keräämme ehdokaslistoillemme monipuolisesti ehdokkaita. Tämä hyödyttää kaikkia ehdokkaitamme sekä varmistaa hyvän vaalituloksen ja sitä kautta lisäpainoa arvoa tavoitteillemme. Haastankin jokaisen meistä miettimään, olisiko lähipiirissäni joku, jota voisin vielä pyytää lähtemään mukaan ehdolle kuntavaaleissa?

Lähdin itse mukaan puolueen toimintaan ja kuntavaaliehdokkaaksi syksyllä 1996. Tämän jälkeen olen toiminut kunnallisissa luottamus tehtävissä Savonlinnassa, Joensuussa sekä Helsingissä. Tällä kokemuksella voin sanoa, että kaikki kunnat ovat erilaisia. Jokainen on omanlaisensa, mutta niissä kaikissa Vasemmistoliiton edustajat ovat tehneet täydestä sydämestä ja suurella tarmolla työtä paremman sekä tasa-arvoisemman yhteiskunnan ja oikeudenmukaisemman politiikan puolesta.

On kyseessä sitten pieni tai suuri kaupunki, etelässä, idässä, lännessä tai pohjoisessa, niin kaikissa tehdään hyvin tärkeitä meidän jokaisen arkea ja elämää koskevia päätöksiä. Jokainen ääni, jokainen ehdokas ja jokainen valtuutettu ovat tärkeitä.

Elämme epävarmempia aikoja kuin meistä moni on koskaan kokenut. Siksi tarvitsemme politiikkaa, joka luo näkymän turvallisesta ja paremmasta tulevaisuudesta. Ja siksi tarvitaan meitä ja Vasemmistoliittoa!

Toivotan kaikille voimia, jaksamista ja intoa vaalikevääseen!

T. Mikko Koikkalainen
Puoluesihteeri

PS. Jos kiinnostuit vähänkään osallistumisesta ehdokashankintaan, niin voit halutessasi osallistua aihetta käsittelevään webinaarin. Niitä järjestetään 2.2. sekä 8.2.

Vasemmistoliiton kuntavaaliohjelman julkaiseminen

Kuntavaalit lähestyvät! Vasemmistoliiton kuntavaaliohjelma julkaistaan tiistaina 2.2.!

Tervetuloa seuraamaan striimiä 2.2. kello 15 ja kuulemaan, miten rakennamme parempaa arkea kaikille, koko Suomessa.

Tilaisuudessa puolueen varapuheenjohtaja ja opetusministeri Jussi Saramo esittelee kuntavaaliohjelman. Sen jälkeen kuullaan kommenttipuheenvuoro varapuheenjohtaja ja Tampereen pormestariehdokas Minna Minkkiseltä.

Seuraa striimiä osoitteessa: http://www.vasemmisto.fi/live

Taustapaperi: Mitä vasemmiston kuntavaaliehdokkaiden on hyvä tietää ympäristö- ja ilmastopolitiikasta

Puolueen ympäristö- ja ilmastopoliittinen työryhmä on valmistellut kaikkien ehdokkaiden käytettäväksi ympäristö-, ilmasto- ja energiapolitikkaa käsittelevän taustapaperin.

Ympäristö- ja ilmastopolitiikka on erittäin laaja kokonaisuus. Se näkyy myös tämän taustapaperin sisällössä ja pituudessa. Tällä hetkellä se käsittelee ensin tiiviisti kuntien viherrakenteita ja luonnon virkistyskäyttöä. Tämän jälkeen paperi esittelee hieman laajemmin liikennepolitiikkaa kunnissa etenkin siitä näkökulmasta, mikä tyypillisesti on ollut vasemmistoliiton linja, ja mitkä ovat kunnan vaikuttamismahdollisuudet eri liikennemuotojen suhteen. Lopuksi tämä paperi käsittelee jo varsin kattavasti energiapolitiikkaa, sen roolia kunnissa, kuntien energiapoliittista vaikuttamista sekä eri energiatuotantomuotojen hyötyjä ja haittoja. Paperia tullaan täydentämään vielä biodiversiteettia käsittelevällä osiolla sen valmistuessa. Antoisia lukuhetkiä & tsemppiä vasemmistolaisen ympäristö- ja ilmastopolitiikan toteuttamiseen kunnissa!

Voit tutustua taustapaperin tästä.

Viikon 5 webinaarit: Kuntavaaliohjelman sosiaalipoliittiset tavoitteet ja puoluetoimiston auttava puhelin

Webinaarit viikolla 5:

3.2. KLO 18-19:30 KUNTAVAALIOHJELMA: TUKEA, HOITOA JA HOIVAA KAIKILLE!

Puhujana Sosten pääekonomisti Jussi Ahokas. Käsitelyssä kuntavaaliohjelman sosiaali- ja terveyspoliittiset tavoitteet.

4.2. KLO 18-20: PUOLUETOIMISTON AUTTAVA PUHELIN

Onko sinulla joku kinkkinen pulma, kysymys tai kaipaatko tsemppiä kuntavaalikampanjasi kanssa? Luuletko, että muutkin painivat saman kysymyksen parissa?

Tervetuloa Auta Antti henkiseen facebook-livelähetykseen, jossa puoluetoimiston työntekijät vastaavat kysymyksiisi ja muutkin kuulevat vastauksen. Aivan yhtä hauskoja kuin Antti Holma emme ole, mutta lupaamme yrittää parhaamme.

Mikään kysymys ei ole liian kinkkinen, yksityiskohtainen, henkilökohtainen, tekninen tai yleisluontoinen. Me olemme puoluetoimiston auttava puhelin ja me autamme!

Tapahtuma toteutetaan fb-livenä, joten liity mukaamme ja liity Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkaat 2021 -ryhmään.

Terveisiä järjestöiltä: Muistiliiton kuntavaalitavoitteet

Muistiliitto haluaa muistuttaa puolueita ja niiden kuntavaaliehdokkaita siitä, että jokaisessa kunnassa asuu muistisairautta sairastavia, jotka etenkin sairauden edetessä tarvitsevat tukea ja palveluita mutta samalla heillä on yhdenvertainen oikeus osallistua ja vaikuttaa.

Muutamia lukuja:

Muistisairautta sairastaa tällä hetkellä noin 200 000 suomalaista, joista alle puolella sairaus on keskivaikea tai vaikea. Vuosittain sairastuu 14 500 ihmistä. Suurin osa sairastuneista on ikääntyneitä, työikäisenä sairastuneita on noin 7 000.

Kyseessä on kansansairaus, joka koskettaa vähintään miljoonaa ihmistä. Jokainen meistä tuntee jonkun sairastuneen tai läheisen.

Arviot muistisairauksien kustannuksista yhteiskunnalle vaihtelevat. Esimerkiksi Kuntaliiton tutkimuksen mukaan keskimääräinen kustannus/sairastunut on 30.000€/vuosi ja ympärivuorokautinen hoivapaikka suurissa kunnissa noin 58.000€/vuosi.

Liitteenä Muistiliiton kuntavaaliohjelma, tarkistuslista oman kunnan arvioimiseksi sekä hyviä käytäntöjä ja malleja kunnille.