Vasemmiston ehdokaskirje 6/21: Ylen vaalikone julkaistu, apua varainhankintaan sekä järjestöjen vaalilupauksia allekirjoitettavaksi

Saat tämän sähköpostin, koska olet asettunut ehdolle kuntavaaleissa Vasemmistoliiton ehdokkaana – mahtavaa, että olet mukana! Olethan liittynyt jo Facebookissa Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkaat 2021 -ryhmään?

Aikaisemmat ehdokaskirjeet voit lukea arkistosta.

Tässä ehdokaskirjeessä:

• Ylen  vaalikone on julkaistu
  • Näin pyydät ja saat rahaa -opas ehdokkaille
  • Vielä ehdit mukaan: Kampanjat tulille -koulutus 3.3.
  • Järjestöt pyytävät ehdokkaita sitoutumaan vaalilupauksiinsa
  • Puoluetoimiston auttava puhelin 3.3.
  • Esteettömyys, saavutettavuus sekä vammaispolitiikan perusteet webinaari 4.3.
  • Terveisiä järjestöiltä: Tehyn ja Työttömien keskusjärjestön vaalitavoitteet
  • Kuntavaaliwebinaarit katsottavissa tallenteina

Muuta muistettavaa

Ylen vaalikone on julkaistu

Yleisradion vaalikone on julkaistu ja ehdokkaat saavat sähköpostiinsa suoraan vastauslinkin. Vastauslinkki toimitetaan suoraan ehdokkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Vastaaminen Yleisradion vaalikoneeseen vaatii myös matkapuhelinnumeron kaksi osaista tunnistautumista varten.

Katso “mallivastaukset” sekä taustapaperit Ylen vaalikoneeseen täältä. Samalta sivulta löydät lisätietoa muistakin julkaistuista vaalikoneista.

Ehdokas: Näin pyydät ja saat rahaa! -opas

Varainhankinta ajatellaan usein rahojen keräämiseksi – jotta voidaan sitten vaikkapa voittaa vaalit. Tämä ajattelu ohjaa varainhankintaa helposti väärään suuntaan. Varainhankinnassa ei nimittäin ole kyse vain rahasta, vaan lahjoittajan kokemuksesta, että hän muuttaa maailmaan kanssasi. Kun keskityt tuon kokemuksen tarjoamiseen, raha kyllä seuraavat!

Lataa opas pdf-tiedostona painamalla tästä

Kampanjointikoulutus vasemmiston kuntavaaliehdokkaille ja kampanja-aktiiveille 3.3.2020 klo 17–20 Zoomissa

Tervetuloa vasemmiston kuntavaaliehdokkaiden ja aktiivien kampanjakoulutukseen! Koulutuksessa käydään läpi vaaliprosessia ja kampanjasuunnittelua sekä keskustellaan yhdessä hyvistä kampanjointikeinoista.

Koulutuksen vetävät Heidi Haataja ja Oskari Jokinen KSL-opintokeskuksesta.

Koulutus järjestetään Zoom-verkkoalustalla. Osallistumislinkki Zoomiin lähetetään ilmoittautuneille.

Ilmoittaudu koulutukseen sähköisellä lomakkeella osoitteessa: https://webropol.com/ep/kampanjattulille0303

Koulutukseen otetaan 30 osallistujaa.

17:00 Avaus ja esittäytymiset
17:30 Mistä kampanja on tehty?
18:30 Tauko
18:45 Omat vaaliteemani ja äänestäjäni
19:15 Kampanjointikeinot
19:40 Loppukeskustelu
20:00 Lopetus

Ohjelmaan voi tulla muutoksia.

Yhteys
Jukka Peltokoski
Koulutustuottaja
KSL-opintokeskus

Järjestöt keräävät vaalilupauksiinsa sitoutuneita ehdokkaita

Järjestöt, kuten Seta ja Trans ry, keräävät sivuileen ehdokkaita, jotka allekirjoittavat järjestön kuntavaalitavoitteet vaalilupauksena. Löydät tälläisistä järjestöistä ja kampanjoista kootusti tietoa tältä sivulta.

Tällä hetkellä puoluetoimiston tiedossa olevat vaalisitoumuskampanjat:

Puoluetoimiston auttava puhelin 3.3.

Onko sinulla joku kinkkinen pulma, kysymys tai kaipaatko tsemppiä kuntavaalikampanjasi kanssa? Luuletko, että muutkin painivat saman kysymyksen parissa?

Tervetuloa Auta Antti henkiseen facebook-livelähetykseen, jossa puoluetoimiston työntekijät vastaavat kysymyksiisi ja muutkin kuulevat vastauksen. Aivan yhtä hauskoja kuin Antti Holma emme ole, mutta lupaamme yrittää parhaamme.

Tapahtuma järjestetään 3.3. klo 18-20 Facebook-livelähetyksenä Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkaat 2021-ryhmässä.

Mikään kysymys ei ole liian kinkkinen, yksityiskohtainen, henkilökohtainen, tekninen tai yleisluontoinen. Me olemme puoluetoimiston auttava puhelin ja me autamme!

Vastaamassa kysymyksiinne ovat ainakin:
Antti Saarelainen, kuntapolitiikan ja järjestötoiminnan asiantuntija
Saara Shikeben, viestinnän asiantuntija
Milla Pyykkönen, naispoliittinen asiantuntija

Jotta voimme selvittää asioita mahdollisimman paljon ennakolta, pyydämme lähettämään kinkkisimmät kysymyksesi ennakolta: antti.saarelainen@vasemmistoliitto.fi

Esteettömyys, saavutettavuus ja vammaispolitiikan perusteet 4.3.

Mitä ovat esteettömyys ja saavutettavuus? Miten nämä asiat on huomioitava kuntapolitiikassa ja mitä työkaluja kuntapolitiikolla on asioiden edistämiseksi?
Yhteistyössä Vasemmistoliiton vammaispoliittisen työryhmän kanssa toteutettavassa webinaarissa pureudutaan esteettömyyden ja saavutettavuuden lisäksi vammaispolitiikkaan. Webinaarissa avataan teemaan liittyviä käsitteitä sekä käydään läpi Vasemmistoliiton vammaispoliittisia tavoitteita.

Ilmottaudu mukaan: https://my.surveypal.com/Webinaari-ilmoittautuminen-kevat-2021

Terveisiä järjestöiltä: Tehyn kuntavaalitavoitteet

Sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattijärjestö Tehyn teesit kohti kuntavaaleja on julkaistu. Tulevia kuntapäättäjiä varten on valmisteltu viiden avainsanan kokonaisuus: resurssit, laatu, osaaminen, johtaminen, tasa-arvo.

Avainsanojen alle on koottu Tehyn keskeisiä sote-uudistukseen liittyviä näkemyksiä sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja laadukkaan varhaiskasvatuksen tavoitteita kunnissa. Teeseissä nostetaan esille myös oikeus ja kohtuus: Tehy vastuuttaa tulevia kuntapäättäjiä edistämään koronakorvausta viime keväänä valmiuslain alaisena työskennelleille hoitajille. Kuntien hyvä taloustilanne mahdollistaa korvauksen maksamisen. Muu Eurooppa on jo palkinnut hoitajiaan eri tavoin koronakurimuksesta.

Tehyn hallitus myös linjasi syksyllä 2020 tehyläisten ehdokkaiden tukemista kevään kuntavaaleissa. Tehyläiset ehdokkaat saavat -80% alennuksen Tehy-lehden ilmoituksista. Tehyn kuntavaalisivustolla myös esitellään kunnittain tehyläiset ehdokkaat. Ehdokkaiden tulee ilmoittaa itse ehdokkuudestaan Tehyyn verkkosivuilla olevalla lomakkeella.

Tutustu Tehyn tukeen tehyläisille ehdokkaille sekä järjestön kuntavaalitavoitteisiin: https://www.tehy.fi/fi/kuntavaalit/avainsanat

Click here to add your own text

Työttömät ovat tasa-arvoisia kuntalaisia ja heillä on oikeudet yhdenvertaisiin palveluihin!
Työttömien Keskusjärjestö on työttömien yhdistysten muodostama työttömien edunvalvontajärjestö – toiminut jo 30-vuotta. Työttömien yhdistykset järjestävät erityisesti pitkäaikaistyöttömille suunnattuja toimintoja ja palveluita.

Kuntalain 7 § mukaan kunta hoitaa itsehallinnon nojalla itselleen ottamansa tehtävät ja järjestää sille laissa erikseen säädetyt tehtävät. Näihin tehtäviin liittyvät muun muassa koulutuksen, sivistyksen, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävät sekä vastuu kunnan elinvoimaisuudesta. Osa kunnista on ulkoistanut näitä kuntien velvoitteita maakunnille sekä kuntayhtymille. Kuntapäättäjät ovat kuitenkin vastuussa näistä toiminnoista.

Miten nämä oikeudet toteutuvat omassa kunnassanne käytännössä?

Työttömien keskusjärjestön mielestä:
1. Kuntien tulee järjestää työttömille työnhakijoille riittävästi tukea ja palveluita heidän työllistymisensä edistämiseksi.
2. Yhdistykset mukaan työllisyyden hoitoon ja työllisyyden kuntakokeiluun yhteistyökumppaneiksi.
3. Kuntouttavan työtoiminnan tulee tukea sitä tarvitsevien työttömien työ- ja toimintakyvyn edistämistä. Kuntouttavan työtoiminnan kulukorvausta tulee nostaa.
4. Työttömien terveystarkastus tulee kunnissa budjetoida ja tehdä näkyväksi osana kuntien hyvinvointistrategiaa.
5. Kunnan on nimettävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuutaho.
6.  Kuntien tulee toteuttaa asiakasmaksulain 11 pykälää, joka mahdollistaa vähävaraisten asiakasmaksujen alentamisen tai perimättä jättämisen.
7. Kuntien on otettava käyttöön sosiaalinen luototus.

Tutustu kaikkiin tavoitteisiin täältä.

Kuntawebinaarit katsottavissa tallenteina verkossa

Kevään kuntawebinaarit huipentuvat 4.3. järjestettävään kertaan. Webinaarit ovat keränneet hyvän määrän ehdokkaitamme koolle ja kaikille ilmottautuneille on tulossa myöhemmin palautekysely. Tähän mennessä olleet webinaarit voit katsoa tallenteena tältä sivulta

Muuta muistettavaa

• Vielä on aikaa osallistua ehdokashankintaan! LIstat ovat auki vielä noin viikon, joten vielä ehdit hyvin kysyä kavereita, sukulaisia tai työtovereita ehdolle. Laaja ja monipuolinen lista auttaa hyvän vaalituloksen saamisessa.
  • Olethan tutustunut jo puolueen tarjoamaan Gredi-palveluun? Sen avulla voit tehdä helposti puolueen virallisen ulkoasun mukaisia kuvia esimerkiksi Instagramiin.
  • Suosittelemme jokaista ehdokasta lataamaan kuvansa puolueen ehdokasgalleriaan. Ohjeet löydät tältä sivulta.