Vasemmiston ehdokaskirje: KSL:n koulutuksia, tietoa vaalikoneista ja SAK:n ehdokasgalleria

Suosittelemme lukemaan näistä viesteistä ainakin sisällysluettelon ja katsomaan onko viestissä sinua kiinnostavia asioita.

Tässä ehdokaskirjeessä:

• KSL:n järjestämät valtakunnalliset koulutukset
  • Tietoa vaalikoneiden uusista aikatauluista
  • SAK:n ehdokasgalleria
  • Muistutus: Lisääthän kuvasi puolueen ehdokasgalleriaan

KSL-opintokeskuksen valtakunnalliset vaalikoulutukset keväällä 2021

Koulutukset ovat maksuttomia vasemmistoliiton ehdokkaille.

Kevään vaalikoulutukset:

• Kampanjat tulille 14.4.2020 klo 17–20
  • Visuaalisuutta vaalityöhön Canvalla ti 20.4. ja 27.4. klo 17-20 (kaksipäiväinen)
  • Kohtaaminen vaalityössä to 22.4. 17-20
  • Some haltuun 29.4. ja 4.5. klo 17-20 (kaksipäiväinen)
  • Some haltuun 5. ja 10.5. klo 17-20 (kaksipäiväinen)
  • Kohtaaminen vaalityössä to 6.5. klo 17-20

Kampanjat tulille!

Kampanjakoulutus vasemmiston kuntavaaliehdokkaille ja kampanja-aktiiveille 14.4.2020 klo 17–20 Zoomissa

Tervetuloa vasemmiston kuntavaaliehdokkaiden ja aktiivien kampanjakoulutukseen! Koulutuksessa käydään läpi vaaliprosessia ja kampanjasuunnittelua sekä keskustellaan yhdessä hyvistä kampanjointikeinoista. Koulutuksen vetävät Heidi Haataja ja Oskari Jokinen KSL-opintokeskuksesta.

Ilmoittautumisen deadline on 8.4.2021

Ilmoittaudu sähköisellä lomakkeella osoitteessa https://link.webropol.com/ep/kampanjattulille140421

Koulutukseen mahtuu 30 osallistujaa.

Visuaalisuutta vaalityöhön Canvalla 20.4. ja 27.4. klo 17-20 Zoomissa

Tässä verkkokoulutuksessa opit hyödyntämään Canvaa laadukkaiden somepäivitysten, esitteiden ja mainosten tekemiseen. Käymme läpi, miksi visuaalinen viestintä vaalityössä on tärkeää ja miten Canvaa voi siinä hyödyntää. Katsotaan, miten Canvaa voi käyttää selaimella ilman erillisten ohjelmien lataamista sekä tutustumme myös mobiilisovellukseen. Käydään läpi Canvan hyödylliset toiminnot, valmiiden pohjien käyttö ja kuvien lataaminen.

Koulutus on kaksipäiväinen. Kouluttajina toimivat Immanuel Grönlund ja Hanna Rokkanen KSL-opintokeskuksesta.

Osallistumislinkki Zoomiin lähetetään ilmoittautuneille.

Ilmoittautumisten deadline on 14.4.

Ilmoittaudu sähköisellä lomakkeella osoitteessa: https://link.webropol.com/ep/Canva

Kohtaaminen vaalityössä to 22.4. klo 17-20 Zoomissa.

Tässä iltawebinaarissa lähestytään kohtaamista nykytilanteen tuomat rajoitukset huomioiden. Kohtaaminen vaalityössä on keskeinen tapa lähestyä ja löytää omia kannattajia ja tuoda esiin omia teemojaan. Miten tehdään koronavaalit niin, että äänestäjät kohdataan? Koulutuksessa käydään läpi kohtaamista ja sen mahdollistamista äänestäjien kanssa vaalityön näkökulmasta poikkeusoloissa ja mietitään, miten voittaa jännitys näissä tilanteissa.

Kouluttajina toimivat Ida Akkila ja Krissu Sirola-Korhonen KSL-opintokeskuksesta.

Osallistumislinkki Zoomiin lähetetään ilmoittautuneille.

Ilmottaudu 22.4. olevaan koulutukseen:

Ilmoittautumisten deadline on 15.4.

Ilmottaudu 6.5. olevaan koulutukseen:

Ilmoittautumisten dead line on 29.4.

Ilmoittaudu sähköisellä lomakkeella osoitteessa: https://link.webropol.com/ep/kohtaaminentoukokuu

Some haltuun!

Somekoulutus vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkaille Zoomissa 29.4. ja 4.5. klo 17–20

Haluaisitko saada enemmän irti somen käytöstäsi vaaleissa? Some haltuun -koulutus antaa eväät hyvän kuvallisen julkaisun tekemiseen sekä mainosvaltuutuksen ja maksullisen mainonnan harjoittamiseen somessa. Koulutuksessa käydään läpi yleisimmät somekanavat ja niiden erityispiirteet sekä käsitellään somekohuihin ja somehäirintään varautumista. Koulutus on suunnattu somen peruskäyttäjille, jotka haluavat lisää varmuutta tekemiseensä.

Koulutus on kaksipäiväinen. Kouluttajana toimivat Heidi Haataja ja Heidi Hietalahti KSL-opintokeskuksesta.

Ilmoittautuminen koulutukseen

Koulutus järjestetään Zoom-verkkoalustalla. Osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille.

Ilmottaudu 29.4. ja 4.5. olevalle kurssille:

Ilmoittautumisten deadline on 22.4.2021. Koulutukseen mahtuu 30 osallistujaa.

Ilmoittaudu koulutukseen sähköisellä lomakkeella osoitteessa https://link.webropol.com/ep/somehaltuun290421

Ilmottaudu 5.5. ja 10.5. olevalle kurssille:

lmoittautumisten dead line on 29.5.2021. Koulutukseen mahtuu 30 osallistujaa.

Ilmoittaudu koulutukseen sähköisellä lomakkeella osoitteessa https://link.webropol.com/ep/somehaltuun050521

Koulutuksen sisällöt

Koulutuksessa käsitellään seuraavia asioita
– Hyvän kuvallisen julkaisun tekeminen
– Mainosvaltuutuksen tekeminen
– Maksetun mainonnan harjoittaminen somessa
– Somekohuihin ja somehäirintään varautuminen
– Somekanavista mukana ovat Facebook, Twitter ja Instagram

Tietoa vaalikoneista

Vaalien siirtyminen vaikuttaa myös vaalikoneisiin. Tässä kootusti tietoa valtakunnallisista vaalikoneista. Näiden osalta puoluetoimisto lisää ehdokkaiden tiedot vaalikoneeseen ja ehdokkaat saavat suoraan vastauslinki sähköpostiinsa. Osaan koneista löytyy myös vastaamista helpottamaan ns. mallivastaksia. Vaikutavasemmistossa-sivulta löydät kootusti lisätietoa vaalikoneista sekä taustapapereita vastaamista helpottamaan.

Maakuntalehtien osalta kysymyksinne osaavat parhaiten vastata paikalliset toiminnanjohtajat.

Vaalikoneet ja niiden aikataulut:

• Nuorten vaalikone
    Vaalikone on jo avoinna sekä ehdokkaille vastata etä äänestäjille tutustua ehdokkaisiin. Deadline vastaamiselle 24.5.
  •  Ylen vaalikone
    Tällä hetkellä kinni ehdokaille. Avataan uudestaan 12.4. ja deadline vastaamiselle 6.5. klo 12 saakka.
  • OAJ:n vaalikone
    Vastausaikaa ehdokkailla 16.5. saakka. Avautuu äänestäjille 18.5.
  • Sanoman vaalikone
    Deadline vastaamiselle ja avautuu äänestäjille “toukokuun aikana”.
  • Alma median (Iltalehti) vaalikone
    Deadline vastaamiselle ja avautuu äänestäjille “toukokuun aikana”.

Ilmottaudu SAK:n ehdokasgalleriaan

SAK avaa maaliskuun lopussa kuntavaalikoneen, jonka avulla kävijät voivat etsiä itselleen sopivan SAK:laiseen ammattiliittoon kuuluvan ehdokkaan. Jos olet ehdolla vaaleissa, jätä tietosi kuntavaalikoneeseemme ja saat näkyvyyttä ay-liikkeen yhteisistä asioista kiinnostuneiden äänestäjien parissa!

Jos olet SAK:laisen ammattiliiton jäsen tai työskentelet SAK:laisessa liitossa ja jaat ay-liikkeen tärkeät perusarvot, olet lämpimästi tervetullut mukaan! Täytä tämän linkin kautta löytyvä ilmoittautumislomake ja saat sen jälkeen vahvistusviestin sekä tietojesi päivityslinkin sähköpostiisi. Säilytä sähköpostiviesti, koska voit siinä olevan linkin kautta lisätä muun muassa ehdokasnumerosi, kun se on tiedossa.

Kuntavaalikoneen ehdokkaat tekevät yhteisten arvojemme mukaisia päätöksiä

SAK:n kuntavaalikoneeseen ilmoittautuvan henkilön on sitouduttava toimimaan näiden kolmen perusarvon puolesta:

1. Ihmisarvo työssä – inhimillisyys
  2. Yhdenvertaisuus – syrjimättömyys
  3. Heikomman puolella – osallisuus

SAK:n kuntavaalikoneessa äänestäjät pääsevät etsimään ehdokkaita, jotka tiukassakin paikassa tekevät arvojensa mukaisia päätöksiä. He eivät tarjoa helppoja ratkaisuja silloin, kun niitä ei ole. Mutta he tarjoavat oikeudenmukaisuutta. Ja jos on valittava puoli, he seisovat heikomman rinnalla. He haluavat kehittää kuntaansa paremmaksi asuinpaikaksi ihan jokaiselle ja varmistaa, ettei kukaan putoa turvaverkon läpi.

Muistutus: Lisääthän kuvasi ehdokasgalleriaan

Vasemmistoliiton sivuilta löytyvästä ehdokasgalleriasta puuttuu vielä useimpien ehdokkaiden kuvat. Ehdokasgalleria on tarkoitettu helpottamaan äänestäjiä löytämään ehdokkaita, ja sen kautta voi ehdokas kerätä myös itselleen rahaa vaalikampanjaa varten.

Toivomme, etä jokainen ehdokas kävisi lisäämässä sivulle kuvan ja vähän tietoja itsestään. Jos käytettävissäsäsi ei ole virallista ehdokaskuvaa, voi galleriaan laittaa nyt väliaikaisesti siistin kuvan ja vaihtaa sen viralliseen myöhemmin.

Ohjeet kuvan lisäämiseen löydät täältä.