Vasemmiston ehdokaskirje 8/21: On aika startata kampanjat!

Tässä ehdokaskirjeessä:

• Vasemmistoliiton 2. vpj. Minna Minkkisen tervehdys: On aika startata kampanjat!
  • Puolueen vaalivideo on nyt julkaistu – osallistu kampanjaan jakamalla video sosiaalisessa mediassa
  • Kampanjointivinkkejä: Tee kampanjavideo tai kirjoita mielipidekirjoitus!
  • Sitoumuksia järjestöiltä: Pyörävaalit.fi
  • Sitoumuksia järjestöiltä: Rakennusliiton Vastuullista rakentamista -kampanja
  • Terveisiä järjestöiltä: Karjalazet Nuoret Suomes – Karjalaiset Nuoret Šuomešša –yhdistyksen kuntavaalitavoitteet

Minna Minkkinen: On aika startata kampanjat!

Itselläni vaalien siirto antoi muutaman lisäkuukauden aikaa suunnitella kampanjaa ja latailla akkuja ennen varsinaista rutistusta. Osalla saattoi rukkaset tippua maahan, mutta nyt ne nostetaan ylös ja aletaan hommiin. On aika ryhtyä uudelleen starttaamaan kuntavaalikampanjoita. Vaikka emme ole fyysisesti vaalikentillä, paljon voidaan tehdä kampanjan eteen jo tässä vaiheessa.

Vähintään kaikki maksuttomasti näkyvyyttä tarjoavat asiat tulee laittaa kuntoon:

• Vaalikoneet. Olethan täyttänyt kaikki tärkeät vaalikoneet? Etävaalien aikana niiden merkitys voi korostua.
  • Ehdokasgalleria. Olethan laittanut kuvan ja muut tiedot puolueen ehdokasgalleriaan?
  • Aikataulutus. Laadi omalle kampanjalle aikataulu.
  • Somekanavat. Onko kaikissa tieto, että olet ehdolla ja säännöllistä päivitystä kunta-asioista?

Voimia meille kaikille näihin poikkeusaikojen vaaleihin. Meitä tarvitaan seuraavalla vaalikaudella varmistamaan, että palautuminen pandemiasta on sosiaalisesti ja ekologisesti kestävää.

Tsemppiä kevääseen ja kuntavaalikampanjaan!

Ystävällisin terveisin,
Minna Minkkinen

PS. Olen vastaamassa kysymyksiinne ja tsemppaamassa 22.4. klo 18-19:30 Facebook-ryhmän Puoluetoimiston auttava puhelin -lähetyksessä

Vasemmistoliiton vaalivideo on julkaistu

Puolueen vaalivideo on nyt julkaistu – osallistu kampanjaan jakamalla video omassa sosiaalisen median kanavissasi!

Vasemmistoliitto haluaa kuntavaaleissa korostaa jokaisen oikeutta hyvään elämään. Käy tykkäämässä ja kommentoimassa videota ja jaa se somekanavissasi.

Videon löydät täältä: https://www.facebook.com/vasemmisto/posts/10158782915415172

Vaalivideon julkaisu on myös osa ehdokashankinnan loppukiriä – olethan miettinyt jo lähipiiristäsi, työpaikalta tai harrastusporukasta hyviä tyyppejä kysyttäväksi ehdolle?

Muutetaan politiikan tulevaisuus kunnissa – sillä jokaisella on oikeus hyvään elämään.

Kampanjavinkkejä: Tee vaalivideo ja kirjoita mielipidekirjoitus!

Vaikutavasemmistossa.fi-sivulta löydät vinkkejä kampanjointiin.

Kampanjavinkki: Tee helposti vaalivideo!

Jyväskylän lahja maailmalle, vaalityöntekijämme Anssi Koskinen, on tehnyt tämän helpon ohjeen siitä kuinka voit tehdä pienellä panostuksella vaalivideon. Tarvitset vain älypuhelimen, Gredin ja leikkausohjelman puhelimeesi.

Lue ohje tästä.

Kampanjavinkki: Kirjoita mielipidekirjoitus!

Kun korona vaikeuttaa kampanjointia kaduilla, on entistä tärkeämpää näkyä lehtien mielipidepalstoilla. Suosittelemme myös jokaisen ehdokkaan kirjoittavan ainakin kerran paikallislehteen itselleen tärkeästä aiheesta. Oma teksti on lehdessä julkaisun jälkeen hyvä julkaista myös käytössä olevien sosiaalisen median kanavien kautta.

Keski-Suomen aluetyöntekijä Anssi Koskinen on valmistellut kaikkien käytettäväksi näppärän ohjeen oman mielipidekirjoituksen kirjoittamista helpottamaan.

Tärkeintä on, että kirjoitat itsellesi tärkeästä aiheesta. Tekstistä näkee kun aihe on kirjoittajalleen tärkeä ja tuttu. Kantaa ei tarvitse ottaa Bidenin Lähi-Idän politiikan kiemuroihin, lähikentän tekonurmen uusiminen on aivan yhtä tärkeä ja hyvä aihe.

Tutustu oppaaseen tästä.

Järjestöjen sitoumuksia: Pyörävaalit.fi

Pyöräilynedistäminen on merkittävä teema tulevissa kuntavaaleissa. Tutustu oman kuntasi pyöräilyjärjestön teeseihin ja ehdokkaisiin jotka ovat valmiita tekemään töitä pyöräliikenteen eteen!

Lähes jokainen pyöräilee, edes satunnaisesti. Jotta pyöräily olisi mukavaa ja sujuvaa, vaaditaan hyvää pyöräily-ympäristöä ja turvallisia pyöräpysäköintipaikkoja. Pyöräliikenteellä ja sen lisäämisellä on myös merkittävä rooli kansanterveyden ja -talouden nostamisessa.

Kunnissa pitää siirtyä pyöräilyä tukevista puheista tekoihin. Laadukkaiden ja turvallisten pyöräilyolosuhteiden tulee olla kaikkien asukkaiden saatavilla ympäri vuoden, jotta pyöräilyn moninaiset hyödyt realisoituvat. Pyöräilitpä siis arkimatkoja päivittäin, satunnaisesti asioille tai kuntolenkkejä sunnuntaisin, pyöräilyä edistävä kunnanvaltuutettu on tärkeä!

Tutustu kuntasi vaalitavoitteisiin ja täytä sitoumus painamalla tästä.

Järjestöjen sitoumuksia: Rakennusliiton Vastuullista rakentamista -kampanja

Suomen kunnissa käytetään rakentamiseen vuosittain miljardeja euroja. Uudisrakentamisen lisäksi toteutetaan merkittävää korjaus- ja infrarakentamista. Hankkeet maksetaan yhteisillä verovaroilla. Siksi on kohtuullista vaatia, että julkisen rakentamisen työmaat ovat reiluja työpaikkoja, joissa noudatetaan työehtosopimuksia, korkeaa työturvallisuuskulttuuria ja syrjimättömyyttä. Kuntalaisilla on oikeus odottaa, että julkiset rakennukset toteutetaan laadukkaasti, kustannustehokkaasti ja ekologisesti kestävällä tavalla.

Viisautta on huolehtia siitä, että kunnan ja kaupungin rakennustöissä tarjotaan työtä oman alueen rakentajille, joiden verorahat jäävät vahvistamaan alueen taloutta. Kilpailulainsäädäntö ei aseta esteitä esimerkiksi vaikeasti työllistyvien työllistämiselle julkisissa rakennuskohteissa.

Lue lisää kampanjasta ja täytä sitoutus tavoitteisiin painamalla tästä.

Terveisiä järjestöiltä: Karjalazet Nuoret Suomes – Karjalaiset Nuoret Šuomešša -järjestön kuntavaaliterveiset

Hei Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokas!

Karjalaiset ovat valtioton, Suomen ja Venäjän alueella asuva vähemmistökansa, ja karjalan kieltä on Suomessa puhuttu yhtä kauan kuin suomea. Nykyään karjalaisia asuu ympäri Suomea, ja tarvetta karjalaisten huomioimiselle kuntatasolla on koko maassa.

Tästä huolimatta karjalan kielen asema ja valtaväestön tietämys karjalaisuudesta ovat Suomessa todella huonolla tolalla, eivätkä karjalaisten kielelliset ja kulttuuriset perusoikeudet toteudu. Suuri osa näistä ongelmista johtuu valtiolliselta tasolta tarjottavan tuen puutteellisuudesta, mutta karjalaisten ja karjalankielisten asemaa on mahdollista parantaa myös kuntatasolla.

Hyviä keinoja ovat esimerkiksi tietoisuuden ja näkyvyyden lisääminen, opetukseen ja koulutukseen panostaminen ja kulttuuripalveluiden kehittäminen.

Tässä joitakin asioita, joita edistämällä voit parantaa Suomessa asuvien karjalaisten tilannetta: https://vaikutavasemmistossa.fi/wp-content/uploads/2021/04/Karjalaisten_aseman_parantaminen_kuntatasolla.pdf

Lisätietoa järjestöstä: https://karjalazet.fi/