Vaalikoneet

Tältä sivulta löydät kaikki puoluetoimiston tiedossa olevat vaalikoneet. Sivu päivittyy sitä mukaa, kun eri vaalikoneita saapuu tietoomme.

Täältä löydät yleisiä ohjeita vaalikoneiden täyttöön, tiedot miten saat vastaamislinkin sekä löydät “mallivastaukset” ja taustapaperit auttamaan vaalikoneisiin vastaamisessa.

Yleisenä suosituksena suosittelemme täyttämään ainakin alueellesi tärkeimmän (maakunta- tai paikallislehden vaalikone) sekä pari isoimpaa vaalikonetta. Vaalikoneiden painoarvo äänestäjille on lisääntynyt ja nykyisessä koronatilanteessa niiden rooli tulee varmasti lisääntymään. Kaikkiin mahdollisiin vaalikoneisiin ei ole pakko vastata, suosittelemme käyttämään omaa harkintaa.

Vaalikoneisiin kannattaa vastata omana itsenään. Nämä taustapaperit auttavat teitä vastaamaan, vaalikoneisin ja niissä kerrotaan mitä mieltä vasemmistoliitto on puoluehallituksen hyväksymissä ohjelmissa – eri mieltäkin voi olla! Jokainen ehdokas on kuitenkin ehdokassuostumuksessaan sitoutunut toimimaan rasismia, väkivaltaa, vihapuhetta, seksismiä sekä trans- ja homofobiaa vastaan.

Mallivastauksista voitte katsoa mitä puolueemme ohjelmat linjaavat kysymyksiin ja työryhmien taustapapereista löydätte lisätietoa vastaustenne perusteluihin tai kampanjaanne. Nämä linjaukset kuitenkin elävät, ja jos huomaatte niissä kummallisuuksia, niin suosittelemme olemaan yhteydessä meihin puoluetoimistolla.

Yleisiä vinkkejä vaalikoneisiin:

• Älä kopioi perusteluja suoraan mallivastauksista. Kirjoita omin sanoin ja paikallisin esimerkein.
  • Kopioi perustelut erilliseen word-tiedostoon, voit käyttää samoja perusteluja pohjana muissa vaalikoneissa.
  • Järjestä vaalikoneiltamat yhdessä muiden ehdokkaiden kanssa. Älä jää yksin pakertamaan ja tulkitsemaan kysymyksiä, vaan vastaaminen on hauskempaa porukalla vaikka teams-kokouksena.
Tausta-aineistot ja muu tuki

Vastaamisen tukena voit käyttää vaaliohjelmaa, tavoiteohjelmaa tai työryhmien tuottamia tausta-aineistoja. Kyseiset aineistot saat auki painamalla haluaamasi alla olevasta linkistä.

Vaaliohjelma
Tavoiteohjelma 2020-23
Reilun siirtymän ohjelma
Taustapaperi: Koulutuspolitiikka
Taustapaperi: Ilmasto- ja ympäristöpolitiikka (myös liikenne)
Taustapaperi: Sosiaali- ja terveyspolitiikka
Taustapaperi: Inhimillistä päihdepolitiikkaa kuntiin

Tiedossamme olevat vaalikoneet:

Tilanne 21.4.

Sanoman vaalikone

Voit samasta paikasta vastata Helsingin Sanomien, Ilta-Sanomien, Aamulehden sekä Satakunnan Kansan kuntavaalikoneisiin. Sanoman vaalikoneita hyödyntävät myös paikallislehdet Valkeakosken Sanomat, Sydän-Satakunta, Tyrvään Sanomat, Nokian Uutiset, KMV-lehti, Merikarvia-lehti, Suur-Keuruu, Rannikkoseutu, Janakkalan Sanomat, Jämsän Seutu sekä Kankaanpään Seutu.

Vastauslinkki saapuu suoraan ehdokkaan sähköpostiin. Uusia ehdokkaita ilmoitetaan Sanomalle noin kerran viikossa.

Sulkeutuu: 11.5. klo 12.

Mallivastaukset: Voit ladata mallivastaukset ja perustelut sisältävän tiedoston painamalla tästä.

YLEn vaalikone

Ehdokkaat saavat suoraan vastauslinkin sähköpostiinsa. Uusia ehdokkaita ilmoitetaan Ylelle noin viikottain.

Tällä hetkellä kiinni, eikä vastaaminen ole mahdollista. Avautuu uudelleen ehdokkaiden täytettäväksi 12.4.

Sulkeutuu: 6.5.2021 klo 12.

Mallivastaukset: Lataa mallivastaukset tästä.

Iltalehden kuntavaalikone

Ehdokkaat saavat vastauslinkin suoraan sähköpostiinsa. Uusien ehdokkaiden sähköpostiosoitteita toimitetaan Iltalehdelle noin kerran viikossa.

Sulkeutuu: Vastattava “hyvissä ajoin ennen ehdokasasettelun vahvistamispäivämäärää (14.5.)”

Lataa mallivastaukset Iltalehden vaalikoneeseen painamalla tästä.

Nuorten vaalikone

Allianssi ry:n yhdessä nuorisojärjestöjen kanssa tekemä vaalikone. Mainostetaan suoraan kaikille ensimmäistä kertaa äänioikeutetuille postitse. Suosittelemme täyttämään

Ehdokkaat saavat vastauslinkin suoraan sähköpostiinsa. Ellet ole saanut linkkiä voit pyytää sitä suoraan Allianssilta tämän linkin kautta.

Sulkeutuu: 24.5. avautunut äänestäjille jo 15.2.

OAJ:n kuntavaalikone

OAJ julkaisee maaliskuussa 2021 oman vaalikoneen, josta äänestäjät löytävät itselleen koulutusmyönteisen ehdokkaan. Ehdokas voi saada “koulutusmyönteinen” merkinnän itselleen.

Ehdokkaat saavat vastauslinkin suoraan sähköpostiinsa. Uusia ehdokkaita ilmoitetaan OAJ:lle noin kerran viikossa.

Sulkeutuu: 16.5. klo 12. Avautuu äänestäjille 18.5.

Eläinpoliittinen vaalikone

Tervetuloa osallistumaan Animalian ja SEY Suomen eläinsuojelun eläinpolitiikkaa käsittelevään kuntavaalikoneeseen. Vaalikoneen kysymykset liittyvät eläinten hyvinvointia ja oikeuksia koskevaan kuntapolitiikkaan ja se antaa ehdokkaille mahdollisuuden kertoa omasta eläinpoliittisesta kannastaan aiheesta kiinnostuneille äänestäjille.

Ehdokkaiden pyydettävä vaalikoneeseen itse vastauslinkki. Vastauslinkin voit pyytää tämän kaavakkeen kautta.

Sulketuu: Toivotaan vastaamaan 9.3. mennessä.

Terveyspoliittinen vaalikone

Ota siitä selvää terveysvaalikoneella. Valitse itsellesi sopivat kunnanvaltuutetun terveysteot, joihin kunnanvaltuutettuna sitoutuisit. Jokainen päätös on terveyspäätös. Suomalaisten terveyttä ja hyvinvointia on mahdollista parantaa päätösten ja investointien kautta. Äänestäjät arvostavat terveyttä. Yksi elämän teettämän kyselyn mukaan 62 % suomalaisista toivoo ehdokkaansa sitoutuvan edistämään terveyttä kunnanvaltuutettuna (Kyselytutkimuksen toteutti YouGov Finland 10/2020).

Vastaa vaalikoneeseen: Ehdokkaalle – Vaalikone (terveysehdokas.fi)

Sulkeutuu: Ei tietoa.

Vaalikone uskonnonvapaudesta

Vaalikoneessa uskonnonvapaudesta on seitsemän kysymystä, jonka lisäksi voit kertoa myös vapaita kommentteja. Taustalla Vapaa-ajattelijat ry.

Voit vastata koneeseen tästä linkistä:

Sulkeutuu: 25.5.2021. Äänestäjille kone aukeaa 5.5.2021.