Kampanjointi

Tälle sivulle päivittyvät parhaimmat vinkit kampanjointiin liittyen. Täältä tulet löytämään neuvoja, niin telttailuun porukalla, kuin myös oman kuntavaalikampanjan suunnitteluun.

Kolme eritasoista kuntavaalikampanjaa

Kuntavaalikampanjointi ei ole rakettitiedettä, eikä ehdolle lähtiessä tarvitse tietää kaikesta kaikkea. Kampanjointiin voi panostaa juuri sen verran kuin itse pystyy, jokainen ehdokas on itsessään arvokas ja tuo mukanaan ääniä puolueelle. Jokaisen ehdokkaan kannattaa kuitenkin tehdä ainakin peruskampanjassa kuvatut asiat ja lähteä rohkeasti mukaan kampanjointiin. Vaalikampanjointi on aina yhdessä tekemistä ja tekemällä oppimista!

Lataa opas pdf-tiedostona tästä

Mitä kunnallisessa luottamustoimessa toimiminen tarkoittaa?

Ehdolle lähteäkseen ei tarvitse tietää kaikesta kaikkea, vaan työ opettaa tekijäänsä. Kuntapolitiikassa on myös arvokasta saada erilaisia mielipiteitä, näkökulmia ja kokemuksia mukaan keskusteluun ja yhteiseen päätöksentekoon.

Usein kynnyksenä on kuitenkin epäselvyys siitä, mitä kaikkea kunnalliseen päätöksentekoon liittyy. Tämä lyhyt opas pyrkii vastaamaan yleisimpiin kunnalliseen luottamustoimeen liittyviin kysymyksiin.

Turvallisen kampanjoinnin opas

Tästä oppaasta löydät neuvoja turvalliseen kampanjointiin niin verkossa kuin fyysisissä tilaisuuksissakin. Löydät oppaasta myös ohjeita tilanteisiin, jossa sinä tai toverisi joudutte epäasiallisen tai vihamielisen toiminnan tai muun häiriköinnin kohteeksi puoluetoiminnassa ja politiikkaa tehdessä. Oppaan lopussa on kysymyslista turvallissuunnitelman laatimisen tueksi sekä sanasto yleisimmistä verkkovihaan liittyvistä termeistä. Oppaasta lopusta löydät myös yhteystiedot niin puoluetoimiston tukihenkilöille kuin myös muille tahoille, joihin voit ottaa tarvittaessa yhteyttä.

Akuutissa turvallisuutta uhkaavassa tilanteessa ota heti yhteys hätäkeskukseen (112).

Facebook-mainonta

Facebook säätelee yhteiskunnallisten aiheiden mainostamista muuta mainontaa tiukemmin. Jotta voit aloittaa poliittisen mainostamisen Facebookissa, tarvitset ainakin nämä:

1. Mainostajalla tulee olla mainostili. Luothan erilliset mainostilit omalle ehdokassivullesi ja yhdistyksesi Facebook-sivulle. Näin rahavirrat, laskut ja kuitit eivät mene sekaisin.
  2. Mainoksen laatijan tulee tehdä henkilökohtainen tunnistautuminen, eli lähettää Facebookille joko kuva henkilöllisyystodistuksesta tai täyttää notaarin vahvistama lomake.
  3. Mainoksen maksajasta tulee tehdä ilmoitus. Ilmoitettu henkilön tai organisaation nimi näkyy mainoksessa sivun nimen alla sekä Facebookin mainoskirjastossa 7 vuoden ajan. Myös yksityishenkilön nimen voi valita näkymään maksajana, vaikka mainostili ja maksutapa olisikin yhdistyksen.

Lataa ohjeistus tunnistautumiseen ja mainontaan tästä.

Vasemmistoliitto järjestää aiheesta kaikille kiinnostuneille avoimet webinaarit 15.12.2020 sekä 9.2.20201.
Ilmottaudu webinaareihin sähköpostitse antti.saarelainen(ät)vasemmistoliitto.fi

Vasemmisto torilla – Opas telttailuun

Vaalityö ja puolueen politiikan viestiminen voi olla myös perinteistä telttailua toreilla. Lähde rohkeasti mukaan telttailuun! Oppaasta löydät vinkkejä onnistuneeseen telttakeikkaan.