Kampanjointi

Tälle sivulle päivittyvät parhaimmat vinkit kampanjointiin liittyen. Täältä tulet löytämään neuvoja, niin telttailuun porukalla, kuin myös oman kuntavaalikampanjan suunnitteluun.

Kolme eritasoista kuntavaalikampanjaa

Kuntavaalikampanjointi ei ole rakettitiedettä, eikä ehdolle lähtiessä tarvitse tietää kaikesta kaikkea. Kampanjointiin voi panostaa juuri sen verran kuin itse pystyy, jokainen ehdokas on itsessään arvokas ja tuo mukanaan ääniä puolueelle. Jokaisen ehdokkaan kannattaa kuitenkin tehdä ainakin peruskampanjassa kuvatut asiat ja lähteä rohkeasti mukaan kampanjointiin. Vaalikampanjointi on aina yhdessä tekemistä ja tekemällä oppimista!

Turvallisen kampanjoinnin opas

Tästä oppaasta löydät neuvoja turvalliseen kampanjointiin niin verkossa kuin fyysisissä tilaisuuksissakin. Löydät oppaasta myös ohjeita tilanteisiin, jossa sinä tai toverisi joudutte epäasiallisen tai vihamielisen toiminnan tai muun häiriköinnin kohteeksi puoluetoiminnassa ja politiikkaa tehdessä. Oppaan lopussa on kysymyslista turvallissuunnitelman laatimisen tueksi sekä sanasto yleisimmistä verkkovihaan liittyvistä termeistä. Oppaasta lopusta löydät myös yhteystiedot niin puoluetoimiston tukihenkilöille kuin myös muille tahoille, joihin voit ottaa tarvittaessa yhteyttä.

Akuutissa turvallisuutta uhkaavassa tilanteessa ota heti yhteys hätäkeskukseen (112).

Lataa opas pdf-tiedostona tästä

Kampanjavinkki: Tee helposti vaalivideo!

Jyväskylän lahja maailmalle, vaalityöntekijämme Anssi Koskinen, on tehnyt tämän helpon ohjeen siitä kuinka voit tehdä pienellä panostuksella vaalivideon. Tarvitset vain älypuhelimen, Gredin ja leikkausohjelman puhelimeesi.

Lue ohje tästä.

Kampanjavinkki: Kirjoita mielipidekirjoitus!

Kun korona vaikeuttaa kampanjointia kaduilla, on entistä tärkeämpää näkyä lehtien mielipidepalstoilla. Suosittelemme myös jokaisen ehdokkaan kirjoittavan ainakin kerran paikallislehteen itselleen tärkeästä aiheesta. Oma teksti on lehdessä julkaisun jälkeen hyvä julkaista myös käytössä olevien sosiaalisen median kanavien kautta.

Keski-Suomen aluetyöntekijä Anssi Koskinen on valmistellut kaikkien käytettäväksi näppärän ohjeen oman mielipidekirjoituksen kirjoittamista helpottamaan.

Tärkeintä on, että kirjoitat itsellesi tärkeästä aiheesta. Tekstistä näkee kun aihe on kirjoittajalleen tärkeä ja tuttu. Kantaa ei tarvitse ottaa Bidenin Lähi-Idän politiikan kiemuroihin, lähikentän tekonurmen uusiminen on aivan yhtä tärkeä ja hyvä aihe.

Tutustu oppaaseen tästä.

Kampanjavinkki: Järjestä IG-livelähetys

Puoluetoimiston viestintätiimi on tehnyt ehdokkaiden käyttöön lyhyen oppaan, jossa neuvotaan miten järjestät helposti intagram-livelähetyksen. Lue opas painamalla tästä.

Mikä on Instagram-live?

• Mahdollisuus kuvata suoraa lähetystä videona omille seuraajille
  • Lähetyksen voi pitää yksin tai yhdessä maksimissaan kolmen ihmisen kanssa
  • Live-lähetystä pääsee seuraamaan suorana tai jos haluat tallentaa lähetyksen, seuraajasi voivat katsoa sen myös myöhemmin

Miksi tekisin Instagram-liven?

• Se on matalan kynnyksen tapa järjestää keskusteluja ja väittelyitä
  • Instagramin toimintalogiikka suosii livejä: kun lähetys alkaa, seuraajat saavat siitä erikseen ilmoituksen ja live näkyy koko sen keston ajan applikaation yläreunassa ennen suosituimpiakin tarinoita.
  • Se on tapa “tavata” äänestäjiä nyt, kun torikampanjointi on rajattua.

Parhaimmillaan live toimii osallistavana keskusteluna myös yleisön kanssa.

Facebook-mainonta

Facebook säätelee yhteiskunnallisten aiheiden mainostamista muuta mainontaa tiukemmin. Jotta voit aloittaa poliittisen mainostamisen Facebookissa, tarvitset ainakin nämä:

1. Mainostajalla tulee olla mainostili. Luothan erilliset mainostilit omalle ehdokassivullesi ja yhdistyksesi Facebook-sivulle. Näin rahavirrat, laskut ja kuitit eivät mene sekaisin.
  2. Mainoksen laatijan tulee tehdä henkilökohtainen tunnistautuminen, eli lähettää Facebookille joko kuva henkilöllisyystodistuksesta tai täyttää notaarin vahvistama lomake.
  3. Mainoksen maksajasta tulee tehdä ilmoitus. Ilmoitettu henkilön tai organisaation nimi näkyy mainoksessa sivun nimen alla sekä Facebookin mainoskirjastossa 7 vuoden ajan. Myös yksityishenkilön nimen voi valita näkymään maksajana, vaikka mainostili ja maksutapa olisikin yhdistyksen.

Lataa ohjeistus tunnistautumiseen ja mainontaan tästä.

Vasemmisto torilla – Opas telttailuun

Vaalityö ja puolueen politiikan viestiminen voi olla myös perinteistä telttailua toreilla. Lähde rohkeasti mukaan telttailuun! Oppaasta löydät vinkkejä onnistuneeseen telttakeikkaan.

Lataa opas pdf-tiedostona tästä

Mitä kunnallisessa luottamustoimessa toimiminen tarkoittaa?

Ehdolle lähteäkseen ei tarvitse tietää kaikesta kaikkea, vaan työ opettaa tekijäänsä. Kuntapolitiikassa on myös arvokasta saada erilaisia mielipiteitä, näkökulmia ja kokemuksia mukaan keskusteluun ja yhteiseen päätöksentekoon.

Usein kynnyksenä on kuitenkin epäselvyys siitä, mitä kaikkea kunnalliseen päätöksentekoon liittyy. Tämä lyhyt opas pyrkii vastaamaan yleisimpiin kunnalliseen luottamustoimeen liittyviin kysymyksiin.