Vasemmiston ehdokaskirje 5/21: Ehdokasgallerian julkaisu, vaalivideo-ohje ja tietoa vaalikoneista

Saat tämän sähköpostin, koska olet asettunut ehdolle kuntavaaleissa Vasemmistoliiton ehdokkaana – mahtavaa, että olet mukana! Olethan liittynyt jo Facebookissa Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkaat 2021 -ryhmään?

Aikaisemmat ehdokaskirjeet voit lukea arkistosta. Suosittelemme katsomaan näistä kirjeistä aina sisällysluettelon ja lukemaan itseä kiinnostavat osiot.

Tässä ehdokaskirjeessä:

• Tärkeää infoa ehdokasgalleriasta (julkaistaan äänestäjille 12.2.)
  • Kampanjavinkki: Tee ehdokasvideo!
  • Tietoa vaalikoneista ja ”mallivastauksista”
  • Tulevia webinaareja
  • Terveisiä järjestöiltä: TEK tukee jäseniään vaaleissa
  • Terveisiä järjestöiltä: Ilmoita itsesi – sinä PAMilainen ehdokas! Palvelualojen ammattiliiton kuntavaalitavoitteet

Ehdokasgalleria julkaistaan 12.2.

Moni teistä on käynyt jo täyttämässä tietonsa ehdokasgalleriaan – mahtavaa! Julkaisemme gallerian äänestäjille ja muille kiinnostuneille perjantaina 12.2. klo 15 joten toivomme mahdollisimman monen käyvän täyttämänsä tietonsa asiointiportaalin kautta.

Toivottavasti mahdollisimman moni muukin kerkiää käydä täyttämässä tietonsa ehdokasgalleriaan ennen julkaisua. Jos et ehdi niin ei hätää! Tietoja voi päivittää myös myöhemmin ja vaihtaa esimerkiksi kuvan myöhemmin viralliseen vaalikuvaan.

Tässä vielä ohjeet kertauksena. Suosittelemme katsomaan ennen tietojen päivitystä tämän ohjevideon.

Huomioitavaa:

• Vaaligalleria päivittyy sykleittäin: Kuvat latautuvat palvelimelle näkyviin kerran vuorokaudessa yön aikana. Lisätyt ehdokkaat päivittyvät näkyville noin tunnin sisällä.
  • Täytäthän tietosi vaalikohtaisiin tietoihin. Sosiaalisen median tiedot lisätään ehdokastiedot välilehdeltä.
  • Ole yhteydessä ensin kunnallisjärjestön puheenjohtajaan ja sitten vaalityöntekijään, jos et löydy galleriasta
  • Kuvan tulisi olla suhteessa 5:6 jos et halua surureunoja
  • Vetoamme, että käytätte galleriassa ehdokaskuvianne. Näin galleria pysyy siistinä.

Ehdokkaan tiedot syötetään osoitteessa: https://asiointi.vaikutavasemmistossa.fi/

Tarvitset asiointiin sähköpostiosoitteen, joka on kirjattu jäsentietoihisi. Jos et ole varma sähköpostista, niin laita sähköpostia jasenasiat@vasemmistoliitto.fi

Ehdokastietojen päivittäminen:

Kirjautumisen jälkeen perustiedot välilehdeltä päivitetään ehdokkaan kuva galleriaa varten. Kuvan tulee olla  pystykuva, jottei galleria laita kuvaan ns. surureunoja. Katso viralliset ohjeet vaalikuvaan tästä. Älä lataa ehdokaskuvaksesi esimerkiksi vaakatasossa olevaa kuvaa. Suosittelemme käyttämään, jos mahdollista, virallista ehdokaskuvaa. Kuvat päivittyvät sivustolle kerran vuorokaudessa.

Suosittelemme ehdokastietojen syöttämisen yhteydessä katsomaan myös, että mm. ammattiliittonne, osoitteenne ja muut tiedot ovat ajantasalla. Perustietosivulla on myös kysymykset varainhankinnan (kalenteri, arvat) sekä tietojen käyttämisestä yhteistyökumppaneiden viestintään (esim. ammattiliiton viesti vasemmistolaisille liiton jäsenille). Näihin kysymyksiin on vastattava päivityksen yhteydessä.

Ehdokastiedoista voit päivittää ehdokasgalleriasta löytyvät tiedot, kuten linkit sosiaalisen median kanaviin sekä mahdollisille kotisivuillesi.

Vaalikohtaiset tiedot välilehdeltä voit lisätä vaalitilin numeron painamalla Kuntavaalit 2021 -kohdasta. Tälle sivustolle lisätään myös personoitu tervehdys lahjoittajille. Jokaisen tilinumeron palveluun lisänneen ehdokkaan tulee valmistautua tekemään vaalien jälkeen tilitys vaalikeräyksestä poliisille. Tästä tiedotamme vielä. Kaikissa vaalirahoitukseen liittyvistä kysymyksistä löydät vastauksia vaikutavasemmisto-sivustolta.

Kuntavaalit 2021– sivulta lisäät itsellesi myös arvon ja ammatin, sekä päivität tiedot kun olet täyttänyt ilmoitukset vaalirahoituksesta. Jokaisen Vasemmistoliiton ehdokkaan on syytä panostaa avoimuuteen vaalirahoituksen osalta.

Voit käydä tutustumassa vaaligalleriaan jo: https://vasemmisto.fi/ehdokkaat/?vaali=kuntavaalit-2021

Mikäli sinulla on videon katsomisen jälkeen ongelmia ole yhteydessä puoluetoimiston työntekijöihin.

Kampanjavinkki: Tee helposti vaalivideo!

Jyväskylän lahja maailmalle, vaalityöntekijämme Anssi Koskinen, on tehnyt tämän helpon ohjeen siitä kuinka voit tehdä pienellä panostuksella vaalivideon. Tarvitset vain älypuhelimen, Gredin ja leikkausohjelman puhelimeesi.

Lue ohje tästä.

Tutustu myös muihin kampanjointi-vinkkeihin: https://vaikutavasemmistossa.fi/kuntavaalit/kuntavaalit-kampanjointi/

Tietoa vaalikoneista

Vaalit lähestyvät ja sitä mukaa myös erilaiset vaalikoneet alkavat avautua ehdokkaiden täytettäväksi ja kohta jo äänestäjien käyttöön.

Puolue tuottaa taustamateriaalia ja ”mallivastaukset” isoimpiin vaalikoneisiin: Yle, Alma(IL) ja Sanoma (HS&IS). Alman ja Sanoman vaalikoneisiin saatte mallivastaukset perjantaina 12.2.

Aikaisemmasta linjauksesta poiketen toimitamme puoluetoimistolta nimettyjen ehdokkaiden tiedot isojen vaalikoneiden tuottajille. Näiden lisäksi toimitamme tiedot tärkeäksi näkemillemme isoille yhteistyötahoille. Emme toimita mitään muuta infoa kuin nimi, sähköposti ja kunta.

Tällä hetkellä saatte siis suoraan sähköpostiinne linkin vaalikoneisiin vastaamisesta Yleltä, Almalta, Sanomalta, OAJ:lta ja Allianssilta. Näiden osalta ei tarvitse siis itse pyytää linkkiä koneen täyttämiseen. Mahdolliset muut vaalikoneet toimitamme tietoonne ehdokasviestinnän kautta ja voitte itse pyytää niihin tunnukset.

Yleisiä vinkkejä:

• Vastaa niihin vaalikoneisiin, jotka koet tärkeimmiksi (esim. paikallislehdet). Ei hätää jos et jaksa vastata jokaiseen vaalikoneeseen.
  • Kopioi talteen perustelusi – voit käyttää niitä useammassa vaalikoneessa
  • Vastaa omana itsenäsi. Taustapaperit ja muut ovat tukenasi asioissa, joista et ole itse varma.
  • Vaalikoneisiin kannattaa vastata, useat hakevat niistä itselleen sopivinta ehdokasta ja vertailevat hyvien vaihtoehtojen välillä.

Tähän mennessä (10.2.) tiedossamme olevat vaalikoneet:

Yle
Alma media
Sanoma
Nuorten vaalikone (avautuu äänestäjille jo 15.2.)
OAJ:n vaalikone (sulkeutuu ehdokkailta 19.3. ko 12, avautuu äänestäjille 20.3)

Tulevia webinaareja

Muut webinaarit ja ilmottautuminen: https://vaikutavasemmistossa.fi/kuntavaalit/kuntawebinaarit/

10.2. klo 18-19:30 Kuntavaaliohjelma: Reilu siirtymä!

Puhujana BIOS-tutkimuslaitoksen Paavo Järvensivu (ekologinen jälleenrakennus kuntatasolla). Käsittelyssä kuntavaaliohjelman ympäristö- ja ilmastopoliittiset tavoitteet

11.2. klo 17-18:15 Webinaari yhteistyössä Suomen Yrittäjien kanssa: Reilut hankinnat, paikallisten yritysten tukeminen ja kestävyys julkisissa hankinnoissa.

Koulutuksessa syvennytään erityisesti kuntien kilpailutuksiin eli hankintoihin. Hankintoihin käytetään vuosittain noin 35 miljardia euroa Suomessa. Kuntapäättäjä voi vaikuttaa, että hankinnat toteutetaan siten, että pienet ja keskisuuret yritykset voivat niistä kilpailla.

Terveisiä järjestöiltä: TEK tukee jäseniään kuntavaaleissa

Kuulutko Tekniikan Akateemiset TEK -ammattiliittoon? Liitto tukee jäseniään kuntavaaleissa. Ilmianna itsesi tämän lomakkeen kautta: https://www.tek.fi/fi/ilmoita-ehdokkuudestasi-kuntavaaleissa-2021

Terveisiä järjestöiltä: Ilmoita itsesi, sinä PAMilainen ehdokas! PAMin vaalitavoitteet

Ilmoita ehdokkuudestasi PAMiin tämän linkin kautta.

PAMin kuntavaalitavoitteet:

1. Älä tyhjää jauha – äänestä sen puolesta, että kaikille riittää purtavaa

2. Älä tyhjää jauha – äänestä sen puolesta, että kaikki voivat kasvaa täyteen mittaansa

3. Älä tyhjää jauha – äänestä niitä, jotka panevat myllyn pyörimään

Tutustu vaalitavoitteisiin täältä: https://www.pam.fi/kuntavaalit/kuntavaaliteemat.html