Vaalikoneet

Tältä sivulta löydät kaikki puoluetoimiston tiedossa olevat vaalikoneet. Sivu päivittyy sitä mukaa, kun eri vaalikoneita saapuu tietoomme.

Täältä löydät yleisiä ohjeita vaalikoneiden täyttöön, tiedot miten saat vastaamislinkin sekä löydät ”mallivastaukset” ja taustapaperit auttamaan vaalikoneisiin vastaamisessa.

Yleisenä suosituksena suosittelemme täyttämään ainakin alueellesi tärkeimmän (maakunta- tai paikallislehden vaalikone) sekä pari isoimpaa vaalikonetta. Vaalikoneiden painoarvo äänestäjille on lisääntynyt ja nykyisessä koronatilanteessa niiden rooli tulee varmasti lisääntymään. Kaikkiin mahdollisiin vaalikoneisiin ei ole pakko vastata, suosittelemme käyttämään omaa harkintaa.

Vaalikoneisiin kannattaa vastata omana itsenään. Nämä taustapaperit auttavat teitä vastaamaan, vaalikoneisin ja niissä kerrotaan mitä mieltä vasemmistoliitto on puoluehallituksen hyväksymissä ohjelmissa – eri mieltäkin voi olla! Jokainen ehdokas on kuitenkin ehdokassuostumuksessaan sitoutunut toimimaan rasismia, väkivaltaa, vihapuhetta, seksismiä sekä trans- ja homofobiaa vastaan.

Mallivastauksista voitte katsoa mitä puolueemme ohjelmat linjaavat kysymyksiin ja työryhmien taustapapereista löydätte lisätietoa vastaustenne perusteluihin tai kampanjaanne. Nämä linjaukset kuitenkin elävät, ja jos huomaatte niissä kummallisuuksia, niin suosittelemme olemaan yhteydessä meihin puoluetoimistolla.

Yleisiä vinkkejä vaalikoneisiin:

• Älä kopioi perusteluja suoraan mallivastauksista. Kirjoita omin sanoin ja paikallisin esimerkein.
  • Kopioi perustelut erilliseen word-tiedostoon, voit käyttää samoja perusteluja pohjana muissa vaalikoneissa.
  • Järjestä vaalikoneiltamat yhdessä muiden ehdokkaiden kanssa. Älä jää yksin pakertamaan ja tulkitsemaan kysymyksiä, vaan vastaaminen on hauskempaa porukalla vaikka teams-kokouksena.

Tiedossamme olevat vaalikoneet:

Tilanne 3.12.

Ylen vaalikone

Avautuu ehdokkaille: 7.12.
Viimein vastauspäivä, jotta on mukana heti koneen avautuessa: 2,1.
Vaalikone menee lukkoon ehdokkailta: 10.1. klo 8
Linkki saapuu ehdokaskirjeessä.

Sanoman vaalikone (HS ja Iltasanomat)
Avautuu ehdokkaille: 16.11.