Piireille

Budjettisuunnitelma

Tätä budjettipohjaa voi hyödyntää niin piirin, kunnallisjärjestön kuin osastonkin kampanjasuunnitelmassa. Budjettia voi soveltaa myös yksittäisen ehdokkaan tukiryhmän kampanjabudjettia varten.

Budjettipohja

Vaaligallerian luominen omille sivuille

Tällä ohjeella pystyt upottamaan ehdokasgallerian paikallisosaston omille sivuille. Toimii pääasiassa kaikilla alustoilla, toimivuus testattu WordPress -alustalla. Tämä ominaisuus vaatii pientä tietoteknistä osaamista. Seuraa ohjeita tarkasti.

1. Mene ylläpitämäsi nettisivun ohjauspaneeliin ja valitse sivu, jolle vaaligalleriaa ollaan luomassa.
2. Klikkaa tästä päästäksesi luomaan koodin.
3. Valitse vaali, hyvinvointialue ja kieli.
4. Klikkaa Upota ehdokaslistaus verkkosivuille.
5. Valitse koko upotuskoodi ja kopioi. Paina CTRL+C tai klikkaa hiiren oikealla näppäimellä ja klikkaa kopioi.
6. Siirry takaisin ylläpitämällesi nettisivulle ja siihen artikkeliin tai sivuun jolle haluat vaaligallerian upottaa.
7. Selaa sivua alaspäin, kunnes löydät osion Lisäkentät.
8. Klikkaa Syötä uusi ja kirjoita Nimi kenttään CODE_ehdokkaat21
9. Arvo kenttään liitetään upotuskoodi, painamalla CTRL+V tai klikkaamalla hiiren oikealla näppäimellä ja valitsemalla liitä.
10. Selaa sivua takaisin ylös sisältökenttään ja valitse tekstieditori.
11. Kirjoita tekstieditoriin {{CODE_ehdokkaat21}}
12. Tallenna sivu.

Ohjevideo

Graafisen ohjeen tiivistelmä

Ohjeesta löydät pikaisella katsauksella tärkeimmät ohjeet puolueen graafisen ohjeen käytöstä niin some- kuin printtimainontaakin varten.

Graafisen ohjeen tiivistelmä

Soittoringin järjestäminen

Opas ehdokashankinna soittoringin järjestämiseen sekä lomakepohja ja esimerkkiaineisto.

Soittoringin ohjeet
Soittoringin aineisto (pohja)
Soittoringin aineisto (esimerkki)

Osaston Facebook-mainonta

Facebook säätelee yhteiskunnallisten aiheiden mainostamista muuta mainontaa tiukemmin. Jotta voit aloittaa poliittisen mainostamisen Facebookissa, tarvitset ainakin nämä:

1. Mainostajalla tulee olla mainostili. Luothan erilliset mainostilit omalle ehdokassivullesi ja yhdistyksesi Facebook-sivulle. Näin rahavirrat, laskut ja kuitit eivät mene sekaisin.
  2. Mainoksen laatijan tulee tehdä henkilökohtainen tunnistautuminen, eli lähettää Facebookille joko kuva henkilöllisyystodistuksesta tai täyttää notaarin vahvistama lomake.
  3. Mainoksen maksajasta tulee tehdä ilmoitus. Ilmoitettu henkilön tai organisaation nimi näkyy mainoksessa sivun nimen alla sekä Facebookin mainoskirjastossa 7 vuoden ajan. Myös yksityishenkilön nimen voi valita näkymään maksajana, vaikka mainostili ja maksutapa olisikin yhdistyksen.

Lataa ohjeistus tunnistautumiseen ja mainontaan tästä.

Vaalikuvaohjeistus

Kuvauksiin valmistautuminen

Sotevaalien 2022 kuvaukset järjestetään piirikohtaisesti. Tämän ohjeistuksen sisältö tulee huomioida jo valokuvauksia kilpailuttaessa.

Kuvat saavat olla persoonallisia. Seuraavat seikat on kuitenkin hyvä huomioida, kun valmistaudut kuvauksiin:

• Iloinen ilme toimii yleensä parhaiten.
  • Liian räikeäkuviollista pukeutumista kannatta välttää.
  • Kuvissa ei saa esiintyä tunnistettavia tuotemerkkejä tekijänoikeusseikkojen tähden.

Kuvista yleisesti

Kuvat on toimitettava mahdollisimman suurikokoisina, jotta niitä voidaan rajata tarpeen mukaan esimerkiksi painotuotteisiin. Suositeltu minimikoko 16:9-kuvasuhteella on 5000 x 3333 px. Kuvat toimitetaan yleisesti jpeg-muodossa, jolloin käytetään suurinta mahdollista laatuasetusta. Kuvat voi pyytää myös pakkaamattomina tiff- tai psd-muodossa. Pakkaamattomat kuvat vievät huomattavan paljon tallennustilaa, mutta mahdollistavat paremman laadun ja mahdolliset valmiit syväykset.

Kaikista ehdokkaista tarvitaan puolikuva ja puolilähikuva 5:6-kuvasuhteella käytettäväksi vaaligallerioissa ja verkkopalvelussa. Alkuperäinen kuva, josta rajaus tehdään, voi olla vaaka- tai pystymallinen. Oleellista on, että kuvasta käytettävän painopinnan pikseleiden yhteismäärä jää riittävän suureksi ehdokaskohtaisiin kampanjamateriaaleihin. Yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa, että ehdokkaalla on käytössä ainakin yksi kuva, joka on suuriresoluutioinen ja, jossa itse kuvauksen kohde on tarpeeksi isolla suhteessa taustaan. Kuvasuhde kannattaa huomioida jo kilpailutusta tehdessä, jolloin 5:6-rajaukset voidaan ottaa huomioon kuvaustilanteessa ja sisällyttää tarjouspyyntöön.

Kuvien rajaukset voidaan toteuttaa myös jälkikäteen ammattiohjelmilla tai esimerkiksi canvalla. Ohjeet toimitetaan myöhemmin ehdokkaille.

Studiokuvaukset tulee toteuttaa valkoisella tai hyvin vaalean harmaalla taustalla. Tärkeää on, että saman kunnan ehdokkaiden kuvat ovat samalla taustalla.

Suositellut kuvakoot

Puolikuva

• Rajaus vyötäröön. Pään yläpuolelle on jätettävä tilaa.
  • Voit itse valita asennon, mutta on hyvä varmistaa, että kädet eivät rajaannu sivuille.
  • Puolikuvasta toimitettava myös 5:6-kuvasuhteella rajattu versio ehdokkaiden verkkopalveluun, joka tulee ottaa huomioon kuvaustilanteissa.

Puolilähikuva

• Rajaus hieman kainalosta ylöspäin. Pään yläpuolelle on jätettävä tilaa. Kuvat voivat olla suoraan edestä tai hieman sivuttain. Tärkeää on, että kunnan kuvat ovat tyyliltään yhteneväisiä.
  • Myös puolilähikuvasta on otettava 5:6-kuvasuhteella rajattu versio käytettäväksi vaaligallerioissa. Kuvasuhde tulee huomioida jo kuvaustilanteessa.
  • Kuvauksissa on pyrittävä välttämään passikuvamaisia otoksia.

Suuntaa antavat ohjeet puolilähi- ja puolikuvasta 5:6-kuvasuhteella.