Kampanjointioppaat ja aineistot

Tälle sivulle päivittyvät parhaimmat vinkit kampanjointiin liittyen. Täältä tulet löytämään neuvoja, niin telttailuun porukalla, kuin myös oman sotevaalikampanjan suunnitteluun.

Kolme eritasoista vaalikampanjaa

Vaalikampanjointi ei ole salatiedettä, eikä ehdolle lähtiessä tarvitse tietää kaikesta kaikkea. Kampanjointiin voi panostaa juuri sen verran kuin itse pystyy, jokainen ehdokas on itsessään arvokas ja tuo mukanaan ääniä puolueelle. Jokaisen ehdokkaan kannattaa kuitenkin tehdä ainakin peruskampanjassa kuvatut asiat ja lähteä rohkeasti mukaan kampanjointiin.

Vaalikampanjointi on aina yhdessä tekemistä ja tekemällä oppimista!

Turvallisen kampanjoinnin opas

Tästä oppaasta löydät neuvoja turvalliseen kampanjointiin niin verkossa kuin fyysisissä tilaisuuksissakin. Löydät oppaasta myös ohjeita tilanteisiin, jossa sinä tai toverisi joudutte epäasiallisen tai vihamielisen toiminnan tai muun häiriköinnin kohteeksi puoluetoiminnassa ja politiikkaa tehdessä.

Oppaan lopussa on kysymyslista turvallissuunnitelman laatimisen tueksi sekä sanasto yleisimmistä verkkovihaan liittyvistä termeistä. Oppaasta lopusta löydät myös yhteystiedot niin puoluetoimiston tukihenkilöille kuin myös muille tahoille, joihin voit ottaa tarvittaessa yhteyttä.

Kampanjavinkki: Tee helposti vaalivideo!

Entinen vaalityöntekijämme Anssi Koskinen Jyväskylästä, on tehnyt tämän helpon ohjeen siitä kuinka voit tehdä pienellä panostuksella vaalivideon. Tarvitset vain älypuhelimen, Gredin ja leikkausohjelman puhelimeesi.

Lue ohjeet tästä!

Kampanjavinkki: Kirjoita mielipidekirjoitus!

Kun korona vaikeuttaa kampanjointia kaduilla, on entistä tärkeämpää näkyä lehtien mielipidepalstoilla. Suosittelemme myös jokaisen ehdokkaan kirjoittavan ainakin kerran paikallislehteen itselleen tärkeästä aiheesta. Oma teksti on lehdessä julkaisun jälkeen hyvä julkaista myös käytössä olevien sosiaalisen median kanavien kautta.

Entinen aluetyöntekijä Anssi Koskinen Keski-Suomesta on valmistellut kaikkien käytettäväksi näppärän ohjeen oman mielipidekirjoituksen kirjoittamista helpottamaan.

Tärkeintä on, että kirjoitat itsellesi tärkeästä aiheesta. Tekstistä näkee kun aihe on kirjoittajalleen tärkeä ja tuttu. Kantaa ei tarvitse ottaa Bidenin Lähi-Idän politiikan kiemuroihin, lähikentän tekonurmen uusiminen on aivan yhtä tärkeä ja hyvä aihe.

Tutustu oppaaseen tästä!