Vaalikoneita

#Ihmisoikeusvaalit

Allekirjoita ehdokkaan ihmisoikeussitoumus

Imetyksen tuki

Imetyksen tuki ry, Tehy ry, Suomen Terveydenhoitajaliitto ry ja Vauvamyönteisyyskouluttajat ry Tuki imetykselle

imetys.fi/yhdistys/ajankohtaista/vaalit2019/

Olympiakomitea

Tervetuloa liikuntaehdokkaaksi

Virtavesivaalit

WWF Suomi, Suomen Luonnonsuojeluliitto ja Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö –  kysymyssivustolle: https://virtavesivaalit.fi/register210418

Muusikkojen liitto

Suomalainen musiikkielämä tuottaa huippulaatua. Maailman paras orkesteriverkosto sekä vireä ja innovatiivinen vapaa kenttä nojaavat vahvaan koulutusjärjestelmään sekä yhteistyön voimaan. Tämä kokoonpano soi hyvin, ja sitä kuunnellaan myös kansainvälisesti.

Lue lisää: Ääni kannattaa >

Alkoholipolitiikka

Pääset vastaamaan Viinilehden vaalikoneeseenitsekutsulinkin kautta: https://api.myzef.com/register/viinilehti/g23rxn/index.html
Vastaa vaalikoneeseen viimeistään 20.3.

Tekijänoikeusjärjestöjen vaalikone

Luovien alojen vaalikoneen linkki ehdokkaille: https://api.myzef.com/register/tekijanoikeusakatemiary/x5emxh/index.html

Ohje vaalikoneen täyttämiseen Vaalikoneohje LYHTY

Terveysehdokas.fi

Jotta äänestäjät löytävät terveyden edistämiseen sitoutuneet ehdokkaat, Yksi elämä on toteuttanut helpon vaalikoneen www.terveysehdokas.fi. Vaalikoneen osoite ehdokkaalle: www.terveysehdokas.fi/ehdokkaalle

Nuorten vaalikone 2019

Nuorten vaalikone on nuorisoalan yhteinen vaalikone, joka kokoaa yhteen nuorille tärkeimmät kysymykset ja teemat. Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssin koordinoiman vaalikoneen kumppaneina toimii 44 nuorten asioita edistävää järjestöä.

Pääset kirjautumaan vaalikoneeseen tämän linkin kautta:

Vaalikone julkistetaan tiistaina 12.3., mutta nuorten vaalikoneeseen on mahdollista vastata ja muokata ehdokasprofiilia tämän jälkeenkin. Ehdokasprofiilin luomisen ja vastausten muokkaamisen takaraja on tiistaina 2.4.

Ehdokaskoneessa on hyvät käyttöohjeet, ja vastauksia yleisimpiin ongelmiin kerätään Usein kysytyt kysymykset -sivulle: https://zefkyselyt.zef.fi/fi/nain-vastaat-vaalikoneeseen/
Jos sieltä ei löydy vastausta, voit lähettää sähköpostia osoitteeseen virva.viljanen@alli.fi

Ennen kuin lähetät sähköpostia, muista kuitenkin lukea usein kysytyt kysymykset läpi. Voi olla hyvä idea lukea ne jo ennen vastaamista.

MTV:n vaalikone

Vastaamista varten ehdokkaan tulee rekisteröityä ehdokkaaksi tämän linkin kautta: https://api.myzef.com/register/mtv/z48w15/index.html

Omaishoitajaliitto

Omaishoitajaliiton vaalikone avataan äänestäjille 28.2., jolloin ehdokkaiden vastaukset tulevat julkisiksi. Ehdokkaiden siis kannattaa käydä antamassa vastauksensa helmikuussa. Vastaaminen on mahdollista myöhemminkin. Vastaa osoitteessa https://vaalikone.omaishoitajat.fi/ehdokkaalle/

Eläinpoliittinen vaalikone

Vaalikonetta ylläpitävät Animalia ja SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto. Vaalikone aukeaa äänestäjille 4.3.2019 Eläinpolitiikka.fi-sivulla. Lisätietoja teemoistamme löydät osoitteesta http://elainpolitiikka.fi/eduskuntavaalit-2019/.

Jokainen ehdokas aloittaa vastaamisen klikkaamalla seuraavaa linkkiä tai kopioimalla sen selaimeen. Linkissä luodaan profiili ja oma vastausosoite omalla sähköpostiosoitteella, joten sama alla oleva kutsulinkki toimii kaikille ehdokkaille:

Vastauksiaan voi myöhemmin täydentää omaan sähköpostiin tullutta henkilökohtaista linkkiä käyttäen. Koneen kysymyksistä on vastattava vähintään kuuteen, jotta profiili näkyy vaalikoneessa. Huomaa, että henkilökohtaista linkkiä ei saa jakaa eteenpäin, ainoastaan ylläolevaa yleistä linkkiä. Ethän myöskään jaa omaa vastaustasi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ennen kuin vaalikone julkaistu.

Yleisimpiin vaalikoneen käyttöön liittyviin kysymyksiin löydät vastaukset täältä (mm. kuvakoot): https://zefkyselyt.zef.fi/fi/nain-vastaat-vaalikoneeseen/
Lisäkysymykset: Laura Uotila eläinsuojeluasiantuntija  050 543 9601 laura.uotila@animalia.fi

Metsälehden vaalikone

Vastausaikaa on 8. maaliskuuta asti: linkki vaalikoneeseen

Kyselyjä ehdokkaille

Kuuloliitto

Kuuloliiton vaalitavoitteet ja kysely ehdokkaille. Lähetän vastauksesi ja kasvokuvasi sähköpostilla annina.virta@kuuloliitto.fi, niin saat ne Kuuloliiton sivuille ja sosiaaliseen mediaan. Lue lisää www.kuuloliitto.fi

Opiskelijaliikkeen #koulutustaprkl-vaalikampanjan kysely ehdokkaille

Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL ja Suomen opiskelijakuntien liitto – SAMOK tekevät yhteistä vaalikampanjaa. Vastaa lomakkeella muutamaan kyllä/ei-kysymykseen. Kyselyn vastausaika päättyy 24.3. Vastaaminen vie vain noin 5 minuuttia. Linkki kyselyyn

Tolkku käteen -kysely alkoholipolitiikasta

Tolkku käteen kansanedustajaehdokas -kysely

Selvitys eduskuntavaaliehdokkaiden suhtautumisesta karjalan kieleen

Vastaa muutamaan lyhyeen kysymykseen. Selvityksen tulokset julkaistaan ainakin Karjalan Kielen Seuran verkkojulkaisussa Karjal Žurnualussa ja lisäksi sosiaalisessa mediassa, ja ne tulevat tavoittamaan joitakin kymmeniä tuhansia ihmisiä.

Perustietoja karjalan kielestä:
-Karjalan kieli on suomen lähin sukukieli, ja sitä on puhuttu Suomessa yhtä pitkään kuin suomeakin.
-Karjalankielisiä on Suomessa noin 30 000.
-Karjalan kieli on äärimmäisen uhanalainen.
-Karjalankieliset ovat Suomen ainoa kotoperäinen väestönosa, jonka kielellisiä oikeuksia ei ole kirjattu lakiin.

Karjalankielinen yhteisö ja asiantuntijat toivovat seuraavia toimenpiteitä karjalankielisten aseman parantamiseksi:
-Karjalankielisten oikeuksien kirjaaminen perustuslakiin samalla lailla kuin siinä nyt määritellään saamelaisten ja romanien oikeudet.
-Erillisen karjalaislain säätäminen, jossa oikeudet määritellään tarkemmin. Tällainen laki on olemassa saamelaisia koskien.
-Elvytysohjelma, jolla on riittävä ja vakaa rahoituspohja, joka mahdollistaa pitkäjänteisen työn karjalan kielen elvyttämiseksi.

Mitä sinun mielestäsi Suomessa tulisi tehdä karjalan kielen suhteen? Tuetko näitä tavoitteita, joitakin niistä, tai onko sinulla muita ajatuksia siitä, mitä asialle tulisi tehdä? Vai tarvitseeko valtion tehdä asialle mielestäsi mitään? Entä pitäisikö sinun mielestäsi karjalan kielen aseman parantaminen kirjata tulevaan hallitusohjelmaan? Vastaukset: tuomo.kondie@gmail.com

Metsästäjäliitto

Metsästäjäliitto avaa sivuilleen Eduskuntavaalit 2019 -sivut, joilla pääsevät esille kaikki metsästysharrastuksessa mukana olevat ehdokkaat. Esittäydy metsästäville äänestäjille ja kerro, mitä asioita haluaisit ajaa kansanedustajana. Täytä tietosi lomakkeelle tällä sivulla
Tiedot tulevat esiin sivulle www.metsastajaliitto.fi/eduskuntavaalit. Sivusto avataan yleisölle viikolla 13.

Kysely kansallisesta liikennepoliisista

Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys, Autoliitto, SKAL, AKT ja Rahtarit kysyy kansanedustaehdokkaalta, aiotko kannattaa eduskuntaan päästyänne sinne ensi vaalikaudella tuotavaa ehdotusta Kansallisen Liikennepoliisin perustamisesta poliisin organisaatioon sisäministeriön alaisuuteen. Vastaa kyselyymme Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen kotisivulla osoitteessa www.lppy.fi 2.4.2019 mennessä. Kirjaa vastaukseesi myös nimesi ja edustamasi puolue.
Lisää kyselystä: Kysely kansallisesta liikennepoliisista

Fingo – tue kehitysyhteistyötä

Suomalaisten kehitysjärjestöjen kattojärjestö Fingo ry (ent. Kepa ja Kehys) kutsuu Sinut mukaan tukemaan kehitysyhteistyötä – ja kestävämpää ja reilumpaa maailmaa. (PS/Kampanjan vaade kehitysyhteistyörahoituksen kasvattamisesta sisältyy vasemmistoliiton eduskuntavaalitavoitteisiin)

Osoita äänestäjille, että tuet reilua ja kestävää maailmaa ja kehitysrahoituksen nostoa. Kampanjamme starttaa maaliskuussa, jolloin julkaisemme Nolo totuus -teemalla kampanjavideon. Samalla julkaisemme kampanjan nettisivut, jonne kokoamme näyttävän ehdokasgallerian äänestäjille, jotta he tietävät, ketkä ehdokkaista tukevat kehitysyhteistyön lisäämistä. Ulkoministeriön selvityksen mukaan 88 prosenttia suomalaisista pitää kehitysyhteistyötä tärkeänä.

Kerro, kuulutko Sinä kehitysyhteistyörahoituksen lisäämistä kannattavien ehdokkaiden joukkoon. Jos kuulut joukkoon, vastaa tähän viestiin ilmoittamalla nimesi ja vaalipiirisi. Voit halutessasi liittää viestiin kuvasi ja lyhyen kommentin (max. 200 merkkiä) siitä, miksi tuet kehitysyhteistyötä. Kampanjan sähköpostiosoite on nolototuus@fingo.fi. Vastaathan meille 28.2. mennessä.

Tue yritysvastuulakia

Sitoudu edistämään yritysvastuulakia eduskunnassa. Laki velvoittaa Suomessa toimivia yrityksiä välttämään ja vähentämään toimintansa kielteisiä ihmisoikeusvaikutuksia. Sitoudu täällä

Kulttuuribudjetti prosenttiin

Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry on yhdessä Taideyliopiston ylioppilaskunnan kanssa käynnistänyt kampanjan Kulttuuribudjetti prosenttiin. Ilmoittaudu tavoitteen kannattajaksi täällä.  (PS. Prosenttivaatimus löytyy myös Vasemmistoliiton eduskuntavaaliohjelmasta)

Ystävällisesti,

Rosa Meriläinen
pääsihteeri generalsekreterare
Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry

Prometheus-Leirin Tuki

Prometheus-Leirin Tuki RY etsii henkilöitä, jotka ovat olleet toiminnassa mukana. Ennen vaaleja julkaistaan jäsenille informaatiota ehdokkaista jotka ovat olleet toiminnassa mukana tavalla tai toisella (esim. Kuntavaalien 2017 listaus nettisivuilla https://www.protu.fi/kuntavaalit2017)

Vastaa alla oleviin kysymyksiin ja lähetä: henna.r.paavola@gmail.com:

Nimi
Ikä
Puolue
Oma ensimmäinen protuleiri (leiriläisenä/ohjaajana) ja missä se järjestettiin
Slogan/iskulause
Omat verkkosivut/sometilit mistä löytää
Jos voisit laittaa kaikki kansanedustajat päiväksi Prometheus-leirille, mitä teemaa sinä päivänä käsiteltäisiin / millaisia ohjelmia päivään kuuluisi?

Paliskuntain Yhdistys – kysely porotaloudesta

Vastaathan alla olevasta linkistä löytyviin kysymyksiin viimeistään sunnuntaihin 17.3.2019 mennessä osoitteeseen kirjaamo@paliskunnat.fi

Kysymykset porotaloudesta