Mallisäännöt

Vasemmistossa voi toimia monin eri tavoin, joita aktiivit ja vaikuttamisesta kiinnostuneet voivat ideoida tarpeen ja innostuksen mukaan.

Puolueen alaisten järjestöjen (rekisteröidyt yhdistykset) toimintaa sääntelee kuitenkin yhdistyslaki, joka kattaa yhdistyksien koko elinkaaren. Vasemmistoliiton perus-, kunnallis- ja piirijärjestöt käyttävät puolueen ja Patentti- ja rekisterihallituksen hyväksymiä sääntöjä. Säännöissä määritellään esimerkiksi vuosittaisten kokouksien pitämisestä, koolle kutsumisesta, taloudenhoidosta ja jäsenyydestä.

Käytä puoluehallituksen hyväksymiä sääntöjä pohjana oman järjestösi sääntöjä päivitettäessä. Sääntömuutokset hyväksytetään puoluehallituksella: lähetä tieto muutoksista hallinnon sihteerille Elias Laitiselle tai kysy neuvoa: elias.laitinen@vasemmisto.fi

Perusjärjestön mallisäännöt

Puolueosastot ovat vasemmistoliiton aluetoiminnan keskiössä.

Kunnallisjärjestöjen mallisäännöt

Kunnallisjärjestöt kokoavat vasemmistoliiton toiminnan tietyn kunnan alueella ja mm. asettavat ehdokkaat kuntavaaleihin. Kunnallisjärjestöihin voivat kuulua joko vain alueen puolueosastot (malli B) tai näiden lisäksi myös henkilöjäseniä (malli A).

Piirijärjestöjen mallisäännöt

Piirijärjestöt toimivat alueensa edustajina ja mm. asettavat ehdokkaat eduskuntavaaleihin. Piirijärjestöt voivat käyttää sääntöjä, joissa perusjärjestöt nimeävät vuosikokoukseen edustajat (malli A) tai vuosikokouksiin voivat osallistua suoraan kaikki perusjärjestöjen kautta piiriin kuuluvat (malli B).