Toimintakortit

Vasemmistoliiton toimintakortit on tarkoitettu toiminnan suunnittelun tueksi ja inspiraatioksi!

Tältä sivulta löydät puoluetoimiston laatimia toimintakortteja. Toivon, että niistä on apua oman yhdistyksesi tai vasemmistoyhteisösi toiminnan suunnitteluun ja järjestämiseen. Toimintakortit eivät sisällä pakottavia sääntöjä tai ehdottomia kieltoja, vaan niiden tarkoitus on avata ajattelua ja inspiroida puolueen aktiiveja ja jäseniä ymmärtämään, että puoluetoiminta voi olla hauskaa, monimuotoista ja laaja-alaista.

Kortit pitävät sisällään hyödyllisiä neuvoja erilaisten toimintojen järjestämiseen, mutta eivät kuitenkaan mene liialliseen yksityiskohtaisuuteen. Toimintakortteja saa ja pitää siis soveltaa paikallisiin olosuhteisiin ja resursseihin sopivasti! Kortteja kannattaa myös mahdollisuuksien mukaan yhdistellä. Kevyempään katukampanjointiin (toiminto #2) voi yhdistää adressien keruuta (toiminto #6) tai koko perheen tapahtumaan (#toiminto 4) voi kutsua kansanedustajan lapsia leikittämään ja laulattamaan! (#toiminto 9) Kaikki toiminnot ovat sellaisia, että niitä voidaan toteuttaa osana vaalikampanjaa, mutta myös vaalien välissä.

Toimintakorteissa lähdetään siitä ajatuksesta, että kampanjointi on puolueen toimintaa ja kaikki puolueen toiminta on kampanjointia, oli vaalit tai ei. Näin ollen korteissa puhutaan toiminnasta ja kampanjoinnista iloisesti ristiin. ”Vasemmistoyhteisöllä” puolestaan viitataan mihin tahansa vasemmistoliittolaisten ryhmään, joka toimintaa järjestää. Kyseessä voi olla siis osasto, piiriaktiivien porukka, työryhmä tai muu yhteenliittymä, joka toimii puolueen lipun alla ja puolueen tavoitteiden eteen.

Toivottavasti toimintakorteista on teille iloa ja hyötyä ja toivottavasti teillä on yhtä mukavaa kampanjoinnin parissa, kun puoluetoimistolla oli toimintakortteja kirjoittaessa!

Terveisin

Juuso Aromaa
Järjestöpäällikkö, Vasemmistoliito rp.

PS. Toimintakorttien kuvat on laadittu Microsoft Image Creator -tekoälysovelluksella.

Muutamia huomioita, jotka pätevät kaikkeen kampanjointiin:

• Järjestäkää tapahtumat mahdollisimman esteettömissä tiloissa
  • Pitäkää huoli, että kukaan ei joudu kampanjoimaan yksin
  • Muistakaa turvallisemman tilan periaatteet
  • Muistakaa viestiä tapahtumistanne niin omille jäsenille kuin kohdeyleisöllenne
  • Jos haluat ehdottaa omaa ideaasi toimintakortiksi, lähetä ideasi sähköpostilla osoitteeseen juuso.aromaa@vasemmistoliitto.fi. Voit ladata tältä sivulta myös tyhjän toimintakorttipohjan, johon voit kirjoittaa oman toimintaideasi.
  • Pitäkää hauskaa ja ottakaa rennosti!