Varainhankinta

Tälle sivulle kerätään ohjeistukset liittyen vaalikampanjoiden rahoitukseen ja tilitykseen.

Suosittelemme jokaiselle Vasemmistoliiton ehdokkaalle vaalirahoituksen ennakkoilmoituksen tekemistä hyvissä ajoin ennen vaalipäivää.

Jokaisen ehdokasgalleriaan vaalitilinsä numeron laittavan ehdokkaan, on tehtävä vaalikeräystilitys poliisihallitukselle riippumatta siitä saako hän vaalikeräyksensä kautta rahaa.

VTV:n ohjeistus vaalirahoitukseen liittyen

Vaalirahoitusilmoituksessa ilmoitetaan kampanja-ajalta vaalikampanjan kulut sekä rahoitus, jolla kulut katetaan. Vuoden 2023 eduskuntavaalien kampanja-aika alkaa 2.10.2022 ja päättyy 16.4.2023.

Kun vaalikampanjan kuluja ja rahoitusta seuraa systemaattisesti heti alusta alkaen, on vaalirahoitusilmoitus helpompi tehdä. Seuranta auttaa selkeyttämään myös sitä, mitkä ovat kampanjan menoja ja mitkä yksityisiä menoja.

Lue lisää vaalirahavalvonnasta valtiontalouden tarkastusviraston sivuilta.

Ehdokas: Näin pyydät ja saat rahaa!

Varainhankinta ajatellaan usein rahojen keräämiseksi – jotta voidaan sitten vaikkapa voittaa vaalit. Tämä ajattelu ohjaa varainhankintaa helposti väärään suuntaan. Varainhankinnassa ei nimittäin ole kyse vain rahasta, vaan lahjoittajan kokemuksesta, että hän muuttaa maailmaan kanssasi. Kun keskityt tuon kokemuksen tarjoamiseen, raha kyllä seuraavat!

Lataa opas pdf-tiedostona painamalla tästä.

Opas vaalien tililiikenteeseen ja varainhankintaan

Eduskuntavaaleja voi tehdä pienelläkin budjetilla, mutta kaikesta taloudellisesta tuesta on kampanjoinnissa hyötyä. Varainhankintaa kannattaa miettiä kampanjansuunnittelussa jo hyvissä ajoin ja sille otollisin ajankohta loppuvuodesta 2022. Lahjoitusmahdollisuutta kannattaa pitää esillä koko kampanja-ajan ajan, esimerkiksi osana sosiaalisen median kampanjapäivityksiä.

Tämä lyhyt opas on luotu auttamaan jokaista Vasemmistoliiton eduskuntavaaliehdokasta oman kampanjansa varainhankinnan kehittämisessä sekä vaalien tililiikenteen järjestämisessä. Suosittelemme jokaiselle ehdokkaalle oppaaseen tutustumista.

Lataa opas pdf-tiedostona tästä.

Mobilepayn käyttö vaalien varainhankinnassa

Huom. Henkilökohtainen mobilepay ei sovellu vaalien varainkeräykseen.

Tiesitkö, että MobilePay on paras ja helpoin tapa kerätä rahalahjoitukset vaalikeräyksissä.

• Unohda riippuvuus käteisestä – MobilePayn avulla jokainen, jolla on älypuhein voi tukea asiaasi.
  • Lahjoitus kerätään helposti lyhytnumeron tai QR-koodin avulla.
  • Lahjoituksia voi seurata ja hallinnoida reaaliaikaisesti.
  • MobilePayta käyttää jo useat järjestöt ja organisaatiot, jotka tarvitsevat ratkaisun rahalahjoitusten vastaanottoon.

Ja mikä parasta, tarjoamme tuleviin vaaleihin ehdokkaillenne MobilePay MyShopin ilman kuukausimaksua (norm 5,90€/kk+alv 24%) 6kk ajaksi.

Huomioithan, että MyShopin käyttöönottoa varten yhdistyksen pitää olla rekisteröity yhdistys, jolla on oma pankkitili.

Lue lisää mobilepayn käytöstä varainhankinnassa tästä esityksestä.

Näin pyydät ja saat rahaa -koulutuksen tallenne

Katso Kipinä Marketingin Konsta Erolan koulutuksen tallenne. Suosittelemme tallenteen katsomista ja oman varainhankintasuunnitelman tekemistä jokaiselle ehdokkaallemme.

Vaaliavustusten ja vaalimenojen käsittely verotuksessa

Lue verottajan ohjeet vaaliavustusten verotuksesta täältä.

Poliisihallituksen ohjeet vaalikeräykseen liittyen

Vaalikeräyksellä tarkoitetaan rahankeräystä, joka järjestetään yleisissä vaaleissa ehdokkaana olevan henkilön hyväksi. Vaalikeräyksen järjestäminen on sallittua ilman rahankeräyslupaa tai pienkeräysilmoitusta, silloin kun tietyt laissa säädetyt edellytykset täyttyvät:

• Vaalikeräys järjestetään yleisissä vaaleissa ehdokkaana olevan hyväksi
  • Kerätyt varat käytetään vaalikampanjan kulujen kattamiseen
  • Keräyksen järjestäjä on joko puolueyhdistys tai yksinomaan ehdokkaan hyväksi toimiva yhdistys
  • Keräys järjestetään kampanja-aikana

Löydät poliisihallituksen ohjeet täältä.